11 C
تهران
۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل چهارم | درس دوم: تعیین تنظیمات رنگ

فصل چهارم | درس دوم: تعیین تنظیمات رنگ

تعیین تنظیمات رنگ

در این بخش با تنظیمات رنگ در فتوشاپ آشنا خواهید شد، فتوشاپ دارای حالت‌های مختلف رنگ برای مقاصد مختلف مانند چاپ و طراحی صفحات وب می‌باشد، پرینترها و مانیتورهای مختلف رنگ‌های به شکل‌های متفاوتی چاپ کرده و نمایش می‌دهند به همین دلیل نیاز به انجام تنظیماتی در این زمینه می‌باشد، چندین روش برای ایجاد رنگ‌های با ثبات در فتوشاپ وجود دارد، یکی از این راه‌ها انجام تنظیمات رنگ به صورت مناسب می‌باشد،
ابتدا از منوی Edit گزینه Color Setting را برگزینید.

به این ترتیب کادر محاوره‌ای Color Settings نمایش داده می‌شود، این کادر محاوره‌ای دارای تنظیمات زیادی است اما لزومی ندارد همه تنظیمات را به صورت دستی تغییر دهید.
از این منو می‌توانید با توجه به نوع کار مناسب‌ترین تنظیم را برگزینید. برای کارهای چاپی بهتر است گزینه Europe Prepress 3 را برگزینید، همچنین برای طراحی وب گزینه Europe Web/Internet 2 گزینه مناسبی می‌باشد، این گزینه را انتخاب کنید.

این گزینه تنظیمات RGB را روی (Adobe RGB (1998 قرار می‌دهد.

از آن‌جایی که محدوده رنگ‌ها بسیار وسیع است، این گزینه رنگ‌ها را بسیار محدود‌تر کرده و برای چاپ مناسب‌تر می‌کند، انتخاب این گزینه تنظیمات مربوط به بخش Color Management Policies را تغییر می‌دهد، این تنظیمات نحوه نمایش فایل‌های فتوشاپ را تعیین می‌کنند، در ادامه قصد بررسی این تنظیمات را داریم.

به این منظور بر روی دکمه ok در این کادر کلیک کرده و از منوی File گزینه Browse in Bridge را برگزینید،

بر روی فایلی که با کادر قرمز رنگ مشخص شده است. (این فایل تمرین از اینجا قابل دانلود است) دوبار کلیک کنید تا باز شود،

در مواردی که تنظیمات فایل باز شده با تنظیمات فتوشاپ یکی باشد، فایل به راحتی در فتوشاپ باز می‌شود، در پایین صفحه نیز مشاهده می‌کنید که این فایل از (Adobe RGB (1998 استفاده می‌کند،

در صورت عدم مشاهده این اطلاعات می‌توانید بر روی این آیکن کلیک نموده و گزینه Document Profile را انتخاب کنید.

این فایل را ببنید و برای باز کردن یک فایل جدید به نرم‌افزار Bridge باز گردید.
این بار قصد داریم فایلی را باز کنیم که با تنظیمات انجام شده در فتوشاپ متفاوت باشد، به این منظور بر روی این فایل که از حالت sRGB استفاده می‌کنید دابل کلیک می‌کنیم.

مشاهده می‌کنید که در فتوشاپ پیغامی مبنی بر عدم تطابق رنگ فایل مورد نظر با فتوشاپ نمایش داده می‌شود، سه گزینه در این قسمت مشاهده می‌شود، بسیاری از دوربین‌های دیجیتال از حالت sRGB استفاده می‌کنند، در هنگام وارد کردن تصاویر از دوربین دیجیتال با انتخاب این گزینه حالت رنگ sRGB به حالت رنگ RGB تغییر می‌کند، در صورتی که تصویری را از یک عکاس دریافت کرده‌اید می‌توانید گزینه اول را انتخاب نموده تا تنظیمات رنگ بر اساس فایل مورد نظر انتخاب شود. برای این مثال بر روی گزینه دوم کلیک کرده و بر روی ok کلیک می‌کنیم.

مجدداً در پایین صفحه مشاهده می‌کنیم که حالت رنگ (Adobe RGB (1998 نمایان شده است.

برای امتحان حالت سوم این فایل را بسته و بار دیگر به نرم‌افزار Bridge باز گردید، این بار قصد داریم فایلی را که فاقد تنظیمات رنگ می‌باشد انتخاب نماییم، به این منظور بر روی این فایل دوبار کلیک کنید.

به این ترتیب پیغامی مبنی بر عدم استفاده از تنظیمات رنگ مشاهده می‌شود، در این‌جا سه گزینه وجود دارد، گزینه اول را برگزینید تا فایل بدون تنظیمات رنگ باز شود. با کلیک بر روی ok کلیک کنید.

در پایین صفحه مشاهد می‌کنید که عبارت Untagged RGB نمایش داده می‌شود.

به منظور انتخاب حالت رنگ برای این فایل از منوی Edit گزینه Assign profile را انتخاب کنید.

به این ترتیب کادر محاوره‌ای Assign Profile نمایش داده می‌شود، ابتدا گزینه profile را انتخاب نمایید. از طریق این منوی بازشو می‌توانید حالت‌های رنگ را انتخاب کنید، به دلیل فعال بودن گزینه Preview در این قسمت با انتخاب هر یک از حالت‌های رنگ نتیجه تغییرات را می‌توانید مشاهده نمایید.

با انتخاب گزینه sRGB، Prophoto RGB و ColorMatch RGB می‌توانید تفاوت این حالت‌ها را مشاهده کنید، به عنوان مثال Apple RGB را برگزیده و تغییرات را مشاهده کنید.

می‌توانید گزینه‌های دیگر را انتخاب کنید، به عنوان مثال گزینه ProPhoto RGB را انتخاب نمایید.

حال گزینه Adobe RGB را انتخاب کنید و بر روی ok کلیک کنید.
برای بازگشت به تنظیمات اولیه ابتدا از منوی Edit گزینه Color Settings را انتخاب نمایید. سپس از منوی بازشوی Settings این گزینه را انتخاب نمایید و بر روی ok کلیک کنید.

به این ترتیب در این بخش با تنظیمات مربوط به حالت‌های مختلف رنگ آشنا شدید.
دست اندرکاران: نجمه بهروز، فائزه نیکپور، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

Leave a Comment