۹ فروردین، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل هشتم | درس اول: استفاده از ابزارهای Marquee و Lasso

فصل هشتم | درس اول: استفاده از ابزارهای Marquee و Lasso

مهم­ترین ابزارهای Selection در فتوشاپ Marquee و Lasso نام دارد در این بخش قصد داریم این ابزارها را معرفی کرده و نحوه کار آنها را توضیح دهیم. این ابزار که به شکل یک مربع نقطه چین است.

ابزار Lasso Marquee و این ابزار Lasso نام دارد.

برای استفاده از آنها می­توانید بر روی آنها کلیک نموده و یا از کلیدهای میانبر استفاده کنید با فشردن کلید M ابزار Lasso Marquee و با فشردن کلید ابزار Lasso فعال می­شود در ابزارهایی که بیش از یک زیر مجموعه دارند با فشردن کلید Shift و کلید میانبر ابزار می­توانید از زیر مجموعه­های آنها نیز استفاده کنید به عنوان مثال فشردن کلید Shift+ M ابزار اپتیکال Marquee را فعال می­کند.

پیش از این آموختیدکه در صورت تمایل می­توانید بر روی ابزار راست کلیک نموده و یا بر روی آن کلیک کرده و کمی مکث نمائید به این ترتیب لیستی از تمام ابزارهای زیرمجموعه مشاهده نموده و می­توانید ابزار مورد نظر را برگزینید.

مجدد ابزار مستطیل شکل Lasso Marquee را فعال کنید برای استفاده از این ابزار باید در قسمت مورد نظر بر روی صفحه کلیک و درگ نمائید.

به این ترتیب مستطیل ایجاد می شود که با درگ به جهات مختلف می­توانید حالت آن را تغییر دهید در صورتی که کلید Alt را فشرده نگه داریم تغییرات انتخاب شده به مرکزیت نقطه انتخاب شده صورت خواهد گرفت. در صورتی که پیش از رها کردن دکمه ماوس کلید Alt را رها کنید تنظیمات به حالت قبل باز می­گردد و در صورتی که بخواهید به جای یک مستطیل یک مربع رسم کنیم باید ضمن درگ کردن کلید Shift را فشرده نگه دارید پس از رها کردن کلید ماوس کلید Shift را رها کنید در صورتی که ضمن درگ کردن کلیدهای Alt ، Shift را همزمان فشرده نگه دارید می­توانید مربعی به مرکزیت نقطه کلیک شده رسم کنید.

حال در صورتی که بر روی قسمت انتخاب شده کلیک نمائید می­توانید آن را به هر نقطه دیگری منتقل کنید به نشانگر ماوس توجه کنید با این کار تنها کادر انتخاب شده جابه جا می­شود.

در حالی که اگر با استفاده از ابزار Move این کار را انجام دهید محتویات لایه جابه جا می­شود ضمن اینکه کادر انتخاب شده جابه جا می­شود .

کلیدهای Ctrl+Z و سپس کلیدهای M را برای فعال شدن ابزار Marquee بفشارید برای خارج کردن لایه از حالت انتخاب می­توانید کلیدهای Ctrl+D را فشرده و یا از منوی Select گزینه Deselect را برگزینید.

روش دیگر کلیک در یک نقطه در خارج از محدوده انتخاب است کلیدهای Ctrl+Z را بفشارید در صورتی که بخواهید به قسمتی که انتخاب کرده­اید بخش­های دیگری نیز بیفزایید باید پیش از کلیک مجدد کلید Shift را بفشارید به این ترتیب مشاهده می­کنیم که در کنار نشانگر ماوس یک علامت مثبت قرار گرفته و قسمت دیگری نیز انتخاب می­شود سپس از کلیک و درگ می توانید کلید Shift را رها کنید.

حال اگر بخواهید قسمت دوم به صورت یک مربع باشد کافی است کلید Shift را فشرده و مجدد یک مستطیل رسم کنید.

اما توجه داشته باشید دکمه ماوس را رها نکنید حال کلید Shift را رها کرده و مجددا بفشارید به این ترتیب شکل به صورت یک مربع در می­آید همچنین می­توانید با فشردن کلید Alt چهار ضلعی را به مرکزیت نقطه جدید ترسیم نمائید.

در صورتی که بخواهید قسمتی در محدوده انتخاب شده را از حالت انتخاب خارج کنید کافی است پیش از کلیک کلید Alt را فشرده نگه دارید. به این ترتیب یک علامت منفی در کنار نشانگر ماوس ظاهر شده می­توانید قسمتهای مورد نظر را از حالت انتخاب خارج کنید.

در صورتی که پیش از کلیک کلیدهایAlt , Shift را همزمان فشار دهید در کنار نشانگر ماوس یک علامت ضربدر قرار می­گیرد و با کلیک و درگ قسمت­های مشترک با محدوده قبلی در حالت انتخاب قرار می­گیرند.

می­توانید از دیگر ابزارهای انتخاب نیز استفاده کنید به عنوان مثال کلیدهای Shift+M را می­توانید بفشارید به این ترتیب ابزار اپتیکتیکال Lasso Marquee فعال می­شود برای افزودن یک شکل بیضی به قسمت انتخاب شده کلید Shift را فشرده نگه دارید و کلیک کنید با درگ کردن می­توانید نتیجه را مشاهده کنید.

در صورتی که بخواهید یک شکل دایره از قسمت انتخاب شده کم کنید کافی است ابتدا کلید Alt را فشرده و درگ کنید.

حال Alt را رها کنید و کلید Shift را بفشارید پس از درگ کردن محدوده مورد نظر دکمه ماوس را و سپس کلید Shift را رها کنید ابزارهای Selection مانند یک ماسک عمل می کند به عنوان مثال با فشردن کلید B ابزار Brash را فعال نمائید. حال با استفاده از این ابزار قسمت های مختلف تصویر را رنگ آمیزی کنید.

نتیجه را مشاهده می­کنیم کلیدهای Ctrl+z را بفشارید اکنون برای فعال کردن ابزار Laso کلید I را بفشارید با فشرده نگه داشتن کلید Shift و کلیک و درگ می­توانید به محدوده انتخاب شده اضافه کنید. برای کم کردن از ناحیه انتخاب شده نیز می­توانید کلید Alt را فشرده نگه دارید.


دست اندرکاران: آتنا میرزایی،  فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

Leave a Comment