۱۰ فروردین، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل نهم | درس نهم: تنظیم بخش‌های تیره و روشن، با استفاده از Shadow Highlight

فصل نهم | درس نهم: تنظیم بخش‌های تیره و روشن، با استفاده از Shadow Highlight

تنظیم بخش‌های تیره و روشن، با استفاده از Shadow Highlight

در مواقعی که تصویر، نیاز به تنظیمات نور و Tonal دارد می‌توانید از تنظیمات Shadows/ Highlights استفاده کنید. با استفاده از Shadows/Highlights می‌توانید تنظیمات بخش‌های تیره و روشن را به صورت مجزا انجام دهید. این قابلیت در مواردی مانند این تصویر که دارای پس زمینه‌ی روشن می‌باشد می‌تواند مفید واقع شود.

البته در مواردی که پس زمینه تیره و پیش زمینه روشن باشد نیز کاربرد دارد. برای انجام تنظیمات Shadows/Highlights نمی‌توان از لایه‌ی Adjustment استفاده کرد و به دلیل این که این تنظیمات به طور مستقیم بر روی تصویر اعمال می‌شود، ممکن است باعث ایجاد تغییر بر روی پیکسل‌های تصویر شود. به منظور جلوگیری از آسیب به تصویر می‌توان از Shadows/Highlights به عنوان یک فیلتر استفاده کرد. ابتدا در پنل Layer لایه را انتخاب کنید.

سپس از منوی Filter، گزینه‌ی Convert for Smart Filters را برگزینید.

در کادر باز شده بر روی Ok کلیک نمایید.

به این ترتیب این لایه به یک Smart Object تبدیل شده و آیکون Smart Object به آن اضافه می شود.

برای اعمال تنظیمات Shadows/Highlights از منوی Image گزینه‌ی Adjustments و سپسShadows/ Highlights را انتخاب کنید.

ابتدا در قسمت Shadows لغزنده‌ی مربوط به Amount را به سمت چپ درگ نمایید تا تصویر اصلی مشاهده شود. سپس گزینه‌ی Show More Option را فعال کنید.

می‌توانید این کادر را جابجا کنید تا تصویر را بهتر ببینید. همان‌طور که مشاهده می‌نمایید تنظیمات مربوط به Shadow و Highlight در دو بخش مجزا از یکدیگر قرار دارند.

در بخش Shadows لغزنده‌ی مربوط به Amount را به سمت راست درگ کنید. با انجام این کار قسمت مربوط به شیر ظاهر بهتری پیدا می‌کند.

با افزایش این مقدار وضوح سایه‌ها افزایش پیدا می‌کند. با استفاده از لغزنده‌ی Tonal width محدوده‌ی قسمت‌های دارای سایه در تصویر مشخص می‌شود. با درگ این لغزنده به سمت چپ محدوده‌ی کم‌تر، و با درگ آن به سمت راست، محدوده‌ی بیش‌تری به عنوان سایه در نظر گرفته می‌شود.

با استفاده از لغزنده‌ی Radius محدوده‌ی پیکسل‌های مجاور برای اعمال تنظیمات تعیین می‌شود. با درگ این لغزنده به سمت چپ این محدوده افزایش، و با درگ به سمت راست کاهش می‌یابد. بهتر است مقداری بین این دو حالت در نظر گرفته شود. بخش مربوط به Highlights نیز دارای سه لغزنده‌ی مشابه می‌باشد. با درگ لغزنده‌ی Amount به سمت راست Highlight‌ های تصویر تیره‌تر خواهد شد.

در این مثال مشاهده می‌کنید که محدوده‌ی مربوط به آسمان تیره‌تر شده است. مجددا آن را به چپ درگ کنید. لغزنده‌ی Tonal Width محدوده‌ی مربوط به اعمال این تنظیمات را مشخص می‌کند. به دلیل این که قصد داریم تنظیمات تنها بر روی ناحیه‌ی مربوط به آسمان اعمال شود، بهتر است این لغزنده را به سمت چپ درگ نمایید.

با استفاده از لغزنده‌ی Radius می‌توانید مواردی مانند نور اضافی در حاشیه‌ی قسمت مربوط به شیر را اصلاح کنید.

در هنگام اعمال تنظیمات مربوط به Shadows/Highlights، نیاز به تنظیم اشباع رنگ یا Color Saturation نیز می‌باشد. با استفاده از لغزنده‌ی Color Correction، و درگ آن به سمت راست می‌توانید میزان Saturation را افزایش دهید.

لغزنده‌ی Midtone Contrast نیز مربوط به تنظیم میزان Contrast می‌باشد. با درگ این لغزنده به سمت راست میزان Contrast افزایش یافته و نتیجه‌ی بهتری در تصویر ایجاد می‌شود.

در صورتی که تصاویر شما دارای مشخصات یکسان می‌باشد، با کلیک بر روی دکمه‌ی Save As Defaults می‌توانید این تنظیمات را ذخیره کرده و بر روی آن‌ها اعمال نمایید.

با کلیک بر روی دکمه‌ی Ok‌ می‌توانید نتیجه‌ی کار را مشاهده کنید. به دلیل استفاده از Smart Filter، تنظیمات انجام شده قابل ویرایش می‌باشد. در پنل Layers، لایه‌ی Adjustment مربوط به Shadow/Highlight اضافه شده است. با کلیک بر روی این آیکون چشم می‌توان تنظیمات انجام شده را فعال و غیر فعال کرد.

همچنین یک لایه‌ی Mask نیز که مربوط به Smart Filter می‌باشد به این قسمت اضافه شده است.

با استفاده از این لایه می‌توانید محدوده‌ی مربوط به اعمال تنظیمات را تغییر دهید. همانند لایه‌ی Adjustment می‌توان بر روی این لایه رنگ آمیزی کرده و یا به آن Gradient اضافه نمود. به این ترتیب در این بخش با تنظیمات مربوط به Shadows/Highlights آشنا شدید.

 

دست اندرکاران: آتنا میرزایی، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

Leave a Comment