13.9 C
تهران
۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل سوم | درس سوم: تعيين شيوه عملكرد پوشه‌ها و محيط كاربري

فصل سوم | درس سوم: تعيين شيوه عملكرد پوشه‌ها و محيط كاربري

تعيين شيوه عملكرد پوشه‌ها و محيط كاربري

با كمك برنامه Windows Explorer مي‌توانيد كنترل كاملي روي شيوه نمايش فايل‌ها و فولدرها و همچنين نوع رفتار آن‌ها داشته باشيد به عنوان مثال فولدري را كه شامل تعدادي فايل باشد باز كنيد مشاهده خواهيد كرد كه به صورت پيش فرض فولدرها در ابتداي ليست قرار مي‌گيرند.

اگر نوع نمايش را با استفاده از قابليت Change view روي Details تنظيم كرده باشيد مقابل هركدام از فايل‌ها جزئياتي در جلوي آن‌ها مشاهده مي‌كنيد جزئياتي از قبيل تاريخ ايجاد، يا تغيير نوع يا سايز همان‌طور كه قبلا هم مشاهده كرده بوديم مي‌توانيد ترتيب قرارگيري فايل‌ها در ليست را بر اساس هر كدام از اين موارد تعيين كنيد به صورت پيش فرض ترتيب قرار گيري فايل‌ها بر اساس حروف الفبا و از A-Z مي‌باشد اگر روي Name در بالاي ليست كليك كنيد مي‌بينيد كه ترتيب قرارگيري آيتم‌ها روي ليست معكوس شده و به شكل نزولي تغيير خواهد كرد.

در اين حالت فولدر‌ها نيز به انتهاي ليست منتقل خواهند شد.

همين كار را نيز مي‌توانيد براي تاريخ انجام دهيد با كليك روي گزينه Date ليست براساس تاريخ ايجاد يا تغيير در فايل‌ها مرتب خواهد شد با يك كليك ديگر ترتيب قرارگيري آيكن‌ها در ليست معكوس مي‌گردد.

همچنين مي‌توانيد ليست را براساس نوع فايل‌ها تنظيم كنيد به اين ترتيب فايل‌هايي از يك نوع در كنار هم قرار خواهند گرفت.

اگر خوب دقت كنيد مشاهده مي‌كنيد كه در كنار هريك از آيتم‌هاي بالاي ليست فلش كوچكي براي باز كردن نوعي وجود دارد اكنون روي اين فلش در كنار نام كليك كنيد خواهيد ديد كه با استفاده از گزينه‌هاي موجود مي‌توانيد فايل‌ها و پوشه‌ها را براساس حروف در دو گروه مختلف مثلا از A-H يا از I-P دسته بندي كنيد.

اگر ليست بسيار بلندي داشته باشيد كه بخواهيد نيمي از آن را مشاهده كنيد مي‌توانيد از اين قابليت استفاده كنيد.

همين كار را مي‌توانيد براي Date نيز انجام دهيد با كليك روي فلش كنار Date پنجره‌اي باز مي‌شود كه در آن مي توانيد تاريخ يا تاريخ‌هاي مورد نظر خود را انتخاب كرده و فقط فايل‌هايي كه در اين تاريخ‌ها ايجاد شده و يا تغيير كرده‌اند را در ليست مشاهده كنيد با انتخاب گزينه اول يعني Select a date or date range مي‌توانيد در تقويمي كه مشاهده مي‌كنيد تاريخ يا تاريخ‌هاي خاصي را انتخاب كنيد.

با استفاده از فلش‌های سياه رنگ كوچك در كنار نام ماه و سال مي‌توانيد ماه را به جلو و يا عقب برده و تاريخ مورد نظرتان را پيدا كنيد.

همچنين با نگه داشتن دكمه شيفت و كليك مي‌توانيد تعدادي تاريخ را هم‌زمان انتخاب كنيد.

با انتخاب گزينه بعد يعني Along time ago مي‌توانيد فايل‌هاي قديمي‌تر را مشاهده كنيد با انتخاب گزينه‌هاي بعدي مي‌توانيد فايل‌هايي كه در هفته قبل يا روز جاري ايجاد كرده‌ايد را به ليست خود اضافه نماييد.

علاوه بر اين مي‌توانيد فايل‌هاي خود را براساس سايز تنظيم كنيد با كليك روي فلش كنار سايز مي‌توانيد فايل‌هاي كوچك يعني بين ۱۰۰-۱۰ كيلو بايت و متوسط يعني بين ۱۰۰ كيلوبايت تا ۱ مگابايت را مشاهده كنيد.

با استفاده از قابليت Change view در نوار ابزار مي‌توانيد به روش‌هاي ديگري نيز فايل‌ها و فولدرها را مرتب كنيد با كليك روي فلش سياه‌رنگ در كنار اين آيتم مي‌توانيد از بين موارد مختلفي كه در اختيار داريد انتخاب كنيد.
بطور مثال اگر گزينه ليست را انتخاب كنيد فايل‌ها و فولدرها به صورت يك ليست و بدون نمايش جزئيات مشاهده خواهند شد.

مي‌توانيد با استفاده از گزينه Small icon آيكن‌هاي كوچكي از فايل‌ها و فولدرها را مشاهده كنيد.

با انتخاب آخرين گزينه يعني گزينه Content مي‌توانيد اطلاعات بسياري در مورد هريك از فايل‌ها و فولدرها را در مقابل آن‌ها مشاهده كنيد.

معمولا فولدرها به صورت پيش‌فرض در حالت Details نمايش داده مي‌شوند. اگر فولدري را كه شامل تصوير مي‌شود باز كنيد مشاهده خواهيد كرد كه آيكن‌ها به صورتي كه تصاوير به شكل كوچكي قابل مشاهده هستند نشان داده مي‌شوند.اين بدان علت است كه براي فولدرهايي كه شامل تصوير مي‌باشند به صورت پيش‌فرض نمايش آيكن‌ها Large icons تعريف شده است.

اگر مي‌خواهيد تنظيمات پيش‌فرض را تغيير دهيد مي‌توانيد از منوي view استفاده كنيد در صورتي كه نوار منو را مشاهده نمي‌كنيد روي Organize كليك كرده و در قسمت Layout گزينه Menu bar را فعال كنيد.

اكنون از منوي view گزينه Customize this folder را انتخاب كنيد.

در قسمت Optimize this folder for مي‌بينيد گزينه Picture انتخاب شده است با كليك روي فلش اين گزينه مشاهده مي‌كنيد كه مي‌توانيد آيتم‌هاي ديگري از قبيلDocument ، Music ، Video و غيره را انتخاب كنيد.

در اين قسمت گزينه Document را انتخاب كرده و Apply را كليك كنيد.

در صورتي كه به پنجره اصلي برگرديد مشاهده خواهيد كرد كه آيكن‌ها به صورت ليست و با جزئيات نمايش داده مي‌شود.
بنابراين در اين قسمت مي‌توانيد رفتار فولدرها را بر اساس اينكه حاوي چه نوع فايل‌هايي مي‌باشد تغيير دهيد در حالت Details كه حالت پيش‌فرض نمايش آيكن‌هاست موارد مختلفي را در بالاي پنجره مشاهده كرديد مواردي چون Name ، Date سايز و غيره اكنون مي‌خواهيم اين موارد را تغيير دهيم و يا بعضي از آن‌ها را حذف كنيد.

براي اين كار مجددا وارد منوي view شويد اين بار گزينه Chose details را انتخاب كنيد تا پنجره مربوطه باز گردد.

در اين پنجره گزينه‌هاي مختلف براي نمايش در قسمت Details در اختيار داريد با انتخاب هريك از اين موارد مي‌توانيد آن را به ليست نمايش در جزئيات اضافه كنيد براي حذف هرمورد نيز مي‌توانيد آن‌را از حالت انتخاب خارج كرده و OK را كليك كرده.

شما مي‌توانيد ترتيب قرار گيري جزئيات را نيز به دلخواه تغيير دهيد به اين منظور روي مورد دلخواه كليك كرده و در حالي كه ماوس را فشرده نگه داشته‌ايد آن را به محل دلخواه بكشيد .

دست اندرکاران: نجمه بهروز، فائزه نیکپور، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

Leave a Comment