24.9 C
تهران
۳۰ فروردین، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل دوم | درس دوم: آشنايي با نوار وظیفه (Taskbar)

فصل دوم | درس دوم: آشنايي با نوار وظیفه (Taskbar)

آشنايي با Taskbar

ويندوز۷ شامل يك نوار وظیفه (Taskbar) كامل و بسيار كارآمد مي‌باشد در اين Taskbar به راحتي مي‌توانيد آيتم‌هاي مورد استفاده خود را در كنار و در دسترس داشته باشيد اين نوار وظیفه (Taskbar) مانند ويندوزهاي قديمي‌تر شامل قسمت‌هاي مجزا شامل shortcut‌ها و برنامه‌هاي درحال اجرا نمي‌باشد كليه ناحيه Taskbar در ويندوز۷ به هم متصل است آيكن برنامه‌هاي در حال اجرا را در كنار آيكن shortcut ها در يك رديف قرار مي‌گيرند بدين صورت كه از سمت چپ بعد از منوي استارت shortcut‌هايي كه در منوي Taskbar قرار داده‌ايد را مشاهده مي‌كنيد و بعد از آن‌ها آيكن برنامه در حال اجرا به ترتيب باز شدن در كنار هم قرار خواهند گرفت.

البته شما به راحتي مي‌توانيد مكان قرار گرفتن آيكن‌ها را به دلخواه خود در ليست تغييردهيد با كليك بر روي هر آيتم و نگه داشتن ماوس به حالت فشرده و كشيدن آيتم مورد نظر به هر مكاني در ليست ايجاد شده در نوار وظیفه (Taskbar) مي‌توانيد جاي آن آيتم را تعيين كنيد بنابراين ترتيب قرارگيري آيكن‌ها در Taskbar بنابر انتخاب شما خواهدبود.

در ويندوزهاي قديمي‌تر به ياد داريد كه براي سوئيچ بين برنامه‌هاي باز شده موجود در Taskbar مي توانستيد از كليدهاي Alt و Tab استفاده كنيد.

در ويندوز۷ علاوه بر كليدهاي فوق امكان گرافيكي جالبي براي اين‌كار طراحي شده‌است با فشرده نگه داشتن كليد ويندوز روي صفحه كليد و فشردن متوالي كليد Tab برنامه‌هاي در حال اجرا يكي‌يكي به شكل گرافيكي زيبايي روي صفحه نمايش داده مي‌شوند هركدام از برنامه‌هاي مورد نظرتان هست را به راحتي از بين آن‌ها انتخاب كنيد كافي است بعداز رسيدن به برنامه مورد نظرتان دكمه ويندوز را رها كرده تا روي آن برنامه بازگردد.

قابليت مفيد ديگر اين Taskbar جديد نحوه نمايش پنجره‌هاي متعدد از يك برنامه مي‌باشد اگر از يك شاخه برنامه خاص چند پنجره متفاوت باز كنيد در اين Taskbar به شكل كارآمدي برايتان نمايش داده خواهد شد به عنوان مثال چند فايل Word را همزمان اجرا كنيد مشاهده مي‌كنيد كه آيكن‌هاي مربوط به اين چند برنامه باز شده مستقيما روي Taskbar نمايش داده نخواهند شد اكنون با قرار دادن ماوس روي آيكن Word روي Taskbar خواهيد ديد كه آيكن پنجره‌هاي گشوده‌شده به شكل تصوير بسيار كوچكي از آن پنجره در كنار هم و در بالاي آيكن Word قرار گرفته‌اند.

حال به راحتي مي‌توانيد با كليك روي هركدام از اين تصاوير كوچك پنجره مربوط به آن را بزرگ كرده و از آن استفاده كنيد قابليت جذاب ديگر اين تصاوير كوچك اين است كه در هر كدام از آن‌ها علامت ضربدري كه براي بستن پنجره‌ها در ويندوز به كار مي‌رود را مشاهده خواهيد كرد اين بدان معناست كه مي‌توانيد بدون مراجعه به پنجره اصلي تنها با كليك روي اين علامت ضربدر و بستن تصوير كوچك از پنجره اصلي نيز خارج شويد.

اگر دقت كنيد متوجه خواهيد شد آن‌چه در اين Taskbar مشاهده نمي‌كنيد آيكن short desktop مي‌باشد، اين آيكن در ويندوز‌هاي قبلي روي Taskbar وجود داشت و با يك كليك روي آن تمام پنجره‌هاي باز موجود روي دسكتاپ Minimize مي‌شدند و دسكتاپ خالي در دسترس قرار مي‌گرفت در ويندوز۷ اين آيكن در انتهاي سمت راست Taskbar منتقل شده است در اين قسمت مستطيل كوچكي را مشاهده مي‌كنيد اگر با ماوس روي اين مستطيل كه Preview desktop نام دارد قرار بگيرد برنامه‌هاي در حال اجرا نامرئي شده و يك دسكتاپ تقريبا خالي در اختيار خواهيد داشت البته هنوز ديواره‌هاي پنجره‌ها راخواهيد ديد.

براي اين‌كه پنجره‌ها كاملا Minimize شوند كافي است روي دكمه مستطيل شكل كليك كنيد در اين صورت يك دسكتاپ كاملا خالي در دسترس داريد در اين حالت آيكن تمام برنامه‌هاي در حال اجرا را در Taskbar مشاهده مي‌كنيد با كليك روي هركدام از اين برنامه‌ها مجددا آن را روي دسكتاپ در اختيار خواهيد داشت.

آن‌چه تاكنون مشاهده كرديد حالت پيش‌فرض Taskbar بود شما مي‌توانيد به دلخواه خود تنظيمات Taskbar را تغيير دهيد بدين منظور روي مكان خالي درTaskbar راست كليك كنيد در منوي باز شده امكانات مختلفي براي تنظيمات Taskbar مشاهده خواهيد كرد يكي از اين گزينه‌ها lock the Taskbar مي‌باشد به صورت پيش‌فرض Taskbar شما قفل شده قرار دارد با خارج كردن Taskbar از اين حالت مي‌توانيد Taskbar ‌تان را به هرجايي در دسكتاپ منتقل كنيد.

به اين منظور روي يك قسمت خالي درTaskbar كليك كرده و ماوس خود را به حالت فشرده نگه‌داريد اكنون مي‌توانيد با كشيدن Taskbar به سمت راست يا چپ يا بالاي دسكتاپ آن را در هرمكاني كه تمايل داريد قرار دهيد.

همچنين با انتخاب Properties در منويي كه با راست كليك روي Taskbar گشوده مي‌شود مي‌توانيد به تنظيمات بيشتري در پنجره Taskbar and start menu properties دسترسي داشته باشد.

با بازشدن اين پنجره مشاهده مي‌كنيد كه محتويات سربرگ اول يعني Taskbar برايتان نمايش داده مي‌شود اين امر بدان سبب است كه شما با راست كليك روي Taskbar به پنجره Properties وارد شده‌ايد.

اگر با راست كليك روي منوي Start به اين پنجره وارد شويد سربرگ Start menu وارد مي‌شويد.

يكي از امكاناتي كه براي تنظيم Taskbar در اين پنجره در اختيار داريد گزينه hide Taskbar Auto مي‌باشد این گزینه را انتخاب کنید و روي دكمه Apply کلیک کنید.

مشاهده خواهيد كرد كه Taskbar در زير صفحه دسكتاپ مخفي مي‌شود.

و با قرار دادن ماوس روي قسمت پايين دسكتاپ مجددا ظاهر مي‌گردد اين بدان معناست كه زمانيكه نيازي به Taskbar نداريد و از آن استفاده نمي‌كنيد خود‌به‌خود در زير صفحه پنهان مي‌شود و از ديد خارج مي‌گردد.
قسمت بعدي روش ديگري براي تعيين مكان Taskbar است از اين بخش نيز مي‌توانيد مكان Taskbar را روي دسكتاپ تعيين كنيد مي‌توانيد آن را در حالت پايين،بالا،چپ يا راست صفحه قرار دهيد.

آيتم بعدي كه در اين پنجره مي‌توانيد تنظيم كنيد نحوه قرار گرفتن پنجره‌هاي متعدد از يك برنامه روي Taskbar مي‌باشد با انتخاب گزينه اول در قسمت Taskbar button يعني گزينه Always combine, Hide labels تمام پنجره‌هاي باز شده از يك برنامه خاص مانند مثال قبلي كه در مورد Word مشاهده كرديد در بالاي آيكن آن برنامه به صورت ليست قرار مي‌گيرند و جاي زيادي رو Taskbar اشغال نخواهند كرد.

با انتخاب گزينه دوم يعني Combine when taskbar is full آيكن‌ها تا زماني كه Taskbar پر شده و جاي ديگري روي آن باقي نمانده باشد روي Taskbar كنار هم قرار مي‌گيرند هنگامي كه Taskbar پر شد ادغام شده و به صورت ليست در بالاي آيكن برنامه‌اشان قرار خواهند گرفت.

با انتخاب گزينه آخر يعني Never combine هرتعداد برنامه‌ي مشابه كه بازكنيد كنار هم روي Taskbar قرار خواهند گرفت و هرچه بيش‌تر برنامه باز باشد آيكن‌ها كوچك‌تر شده و در كنار هم جاي مي‌گيرند و هرگز ادغام نخواهند شد.

انتخاب گزينه اول در اين مورد كارايي بهتري دارد و Taskbar مرتب‌تري را برايتان مهيا خواهد ساخت.
مورد ديگري كه مي‌توانيد در قسمت تنظيم كنيد ناحيه Notification مي‌باشد در اين قسمت مي‌توانيد تعيين كنيد كه چه آيكن‌هايي در اين ناحيه قرار بگيرند همان‌طور كه مي‌دانيد ناحيه Notification در قسمت انتهايي سمت راست Taskbar مي‌باشد.

 دست اندرکاران: نجمه بهروز، فائزه نیکپور، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

10 comments

sara 16 آگوست، 2013 at 6:26 ب.ظ

بهترین سایتین در این زمینه خداخیرتون بدههههههه ۳>

Reply
123 22 دسامبر، 2013 at 10:15 ق.ظ

شما بی نظیرید

Reply
windows 19 ژانویه، 2014 at 4:23 ب.ظ

سلام خسته نباشید
یه مشکل برای من پیش اومده که خیلی اعصابمو خرد کرده
مشکل من تو ویندوز سون اینه که پنجره های متعدد از یک برنامه به صورت شکل نمایش داده نمیشه و به صورت متنی نمایش داده میشه
منظورم همین اموزشی هست که گذاشتین و گفتید:
قابلیت مفید دیگر این Taskbar جدید نحوه نمایش پنجره‌های متعدد از یک برنامه می‌باشد اگر از یک شاخه برنامه خاص چند پنجره متفاوت باز کنید در این Taskbar به شکل کارآمدی برایتان نمایش داده خواهد شد به عنوان مثال چند فایل Word را همزمان اجرا کنید مشاهده می‌کنید که آیکن‌های مربوط به این چند برنامه باز شده مستقیما روی Taskbar نمایش داده نخواهند شد اکنون با قرار دادن ماوس روی آیکن Word روی Taskbar خواهید دید که آیکن پنجره‌های گشوده‌شده به شکل تصویر بسیار کوچکی از آن پنجره در کنار هم و در بالای آیکن Word قرار گرفته‌اند.
مشکل بنده م اینجاست که این پنجره ها به صورت نوشته نمایش داده میشه نه به صورت تصویر ممنون میشم راهنمایی کنید
ممنون

Reply
امیر 9 جولای، 2015 at 1:27 ق.ظ

سلام دوست عزیز آخرین ورژن درایور کارت گرافیکی خودت رو نصب کن (برنامه کارت گرافیکی رو آپدیت کن) تا Aero قعال بشه مشکل خود به خود حل میشه اگه بعد از آپدیت کارت گرافیکی حل نشد بصورت دستی در قسمت تنظیمات control panel\display\personalization رفته و از قسمت Aero themes گزینه windows 7 را انتخاب کن

Reply
وحید 9 جولای، 2015 at 3:54 ب.ظ

سلام خسته نباشید
مشکل من تو ویندوز سون اینه که پنجره های متعدد از یک برنامه به صورت شکل نمایش داده نمیشه و به صورت متنی نمایش داده میشه
منظورم همین اموزشی هست که گذاشتین و گفتید:
قابلیت مفید دیگر این Taskbar جدید نحوه نمایش پنجره‌های متعدد از یک برنامه می‌باشد اگر از یک شاخه برنامه خاص چند پنجره متفاوت باز کنید در این Taskbar به شکل کارآمدی برایتان نمایش داده خواهد شد به عنوان مثال چند فایل Word را همزمان اجرا کنید مشاهده می‌کنید که آیکن‌های مربوط به این چند برنامه باز شده مستقیما روی Taskbar نمایش داده نخواهند شد اکنون با قرار دادن ماوس روی آیکن Word روی Taskbar خواهید دید که آیکن پنجره‌های گشوده‌شده به شکل تصویر بسیار کوچکی از آن پنجره در کنار هم و در بالای آیکن Word قرار گرفته‌اند.
مشکل منم اینجاست که این پنجره ها به صورت نوشته نمایش داده میشه نه به صورت تصویر ممنون میشم راهنمایی کنید.
با تسکر از سایت عالیتون

Reply
مهذی 12 فوریه، 2014 at 10:48 ق.ظ

سلام من هم مشکل این دوستم رو دارم اگه راهنمایی کنید یاادرسی بدید ممنون میشم با تشکر.

Reply
متین 3 آوریل، 2014 at 3:46 ق.ظ

من taskbar را در صفحه بعد دکستاب اصلی می بینم

Reply
کامران 16 ژانویه، 2015 at 12:07 ب.ظ

سلام توروخدا کمکم کنید
من هر چی پنجره یا مرورگر باز میکنم و مینیمایز میکنم تو تسکبار هیچی نشون نمیده
یعنی هر پنجره ای رو مینیمایز میکنمتوی تسکبار نشوننمیده که بخوام دوباره ماکسیمایزش کنم
کممممممممممممممممممممممک لطفا

Reply
فرشته 23 اکتبر، 2015 at 12:38 ب.ظ

سلام و تشکر از مطالبتون
من ویندوز ۸ دارم
تو تسک بار وقتی چند برنامه ورد باز میکنم اینا زیر هم قرار میگیرن
آیا راهی هست که هر فایل ورد کنار هم قرار بگیره نه زیر هم؟
ممنون از راهنمایی

Reply
شادان 30 می، 2018 at 12:57 ب.ظ

عالی بود

Reply

Leave a Comment