21.7 C
تهران
۳۰ فروردین، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل دهم | درس اول: اجرای افکت‌های Transition

فصل دهم | درس اول: اجرای افکت‌های Transition

اجرای افکت‌های Transition

در بخش‌های گذشته آموختید که چگونه کلیپ‌ها را در پنل Timeline و در کنار یکدیگر قرار دهید به این‌ترتیب با افزودن هر کلیپ یک Cut ایجاد نموده‌اید. با بکارگیری نوعی Transition یا افکت انتقال جهت حرکت از یک کلیپ به کلیپ دیگر می‌توان از این پرشهای ناگهانی دوری کرد.به این منظور پنل افکت را فعال کنید.در این پنل با کلیک بر روی این مثلث کوچک در کنار Video Transition آنرا بازکنید.

فرض‌نمائید که باید بین کلیپ‌های دوم و سوم یک افکت انتقال قرار داده ‌شود حال بر روی مثلث پوشهDissolve کلیک‌کرده و سپس افکت Cross Dissolve را با کلیک و درگ بر روی نقطه Cut قرار دهید.


عکس premiere-356.png

به این ترتیب یک Transition در این نقطه ایجاد می‌شود.

در صورتی که کلید Space را فشاردهید می‌توانید نتیجه را مشاهده نمائید.

چنانچه باید مدت زمان Transition را افزایش‌دهید کافی‌است بر روی ابتدا و انتهای آن کلیک و درگ نمائید.در صورتیکه مجدداً کلیپ را اجراکنید Transition در مدت زمان طولانی تری اتفاق می‌افتد.

در صورتیکه کمی پرش در ویدئو مشاهده می‌کنید و این خط قرمزرنگ در بالای کلیپ‌ها قرار دارد به این معنی‌است که باید ویدئو را Render نمائید تا بهتر به‌نمایش درآیند به این منظور کلید Enter را فشاردهید البته ممکن‌است این کار کمی زمانبر باشد.

اکنون چنانچه آنرا اجرا کنید نتیجه را مشاهده خواهید‌کرد.برای انتخاب یک Transition باید بر روی آن در پنل Timeline کلیک‌کنید.پس از این کار می‌توانید در پنل Effect control هر گونه تغییری را بر روی آن اعمال‌کنید این Transition کاربردهای فراوانی دارد که در بخش‌های آینده به بررسی علل آن پرداخته می‌شود.

Transition دیگری که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد Dip to black می‌باشد.در صورتیکه نام یک افکت را بدانید می توانید در این فیلد کلیک‌کرده و نام آنرا واردکنید .همانگونه که مشاهده می‌نمائید با وارد نمودن حروف ابتدائی،این Transition در پایین این قسمت مشاهده می‌شود.

افکت انتقال را می‌توان در ابتدا یا انتهای یک کلیپ نیز مشاهده کرد.به این منظور این افکت را با کلیک و درگ در ابتدای Track قراردهید.

حال آنرا اجراکنید تا نتیجه مشاهده شود.

همچنین می‌توانید از این افکت در انتهای این ویدئو نیز استفاده‌نمائید بنابراین بر روی آن کلیک نموده و آنرا تا انتهای Trackدرگ نمائید. یک نکته بسیار مهم درباره این افکت‌های انتقال وجود‌ دارد همانگونه که می‌بینید در این قسمت افکت Transition فریم هایی از کلیپ دوم و فریم‌هایی نیز از کلیپ سوم نمایش داده می شود این بدان معناست که فریم‌های اضافی در انتهای کلیپ دوم و ابتدای کلیپ سوم وجود دارد. با این حال چنانچه بخوهاید این افکت را مابین کلیپ اول و دوم قرار دهید.

مشاهده می‌کنید که امکان آن وجود ندارد و تنها می توان آنرا در انتهای کلیپ اول قرار داد.دلیل این امر آنست که چنانچه کلیپ اول را در ویدئو Track2 قرار دهید مشاهده می‌کنید که امکان طولانی‌تر نمودن آن وجود ندارد.

به همین دلیل نیز فریم‌های اضافی در پایان این کلیپ وجود ندارد به این ترتیب امکان قراردادن افکت انتقال از این کلیپ به کلیپ بعدی نیز موجود نمی‌باشد فیلد Search را نیز با کلیک بر روی این × ببندید.

در صورتیکه پوشه Transition Videoرا بازکنید مشاهده می‌نمائید که شاخه‌های مختلفی از افکت‌های انتقال در زیرمجموعه آن قرار گرفته‌است که با درگ و drop بر روی قسمت‌های مورد نظر می‌توانید هریک از آنها را استفاده نمائید.

دست اندرکاران: آتنا میرزایی، ملیحه عسگری، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

Leave a Comment