20.7 C
تهران
۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل چهارم | درس دوم: مرتب‌سازي تصاوير در Windows Explorer

فصل چهارم | درس دوم: مرتب‌سازي تصاوير در Windows Explorer

مرتب‌سازي تصاوير در Windows Explorer

در اين بخش مي‌خواهيم به روش مرتب سازي تصاوير ديجيتال توسط Windows Explorer بپردازيم. اولين كاري كه بهتر است پس از انتقال تصاوير از دوربين روي سيستم انجام دهيد اضافه كردن آن‌ها به Picture library مي‌باشد در صورتي كه در Navigation گزينه picture را كليك كنيد مشاهده مي‌كنيد كه به جز پوشه Sample picture كه با نصب ويندوز روي سيستم قرار مي‌گيرد هيچ پوشه ديگري در آن قرار ندارد.

اكنون براي اضافه كردن تصاوير موجود به يك پوشه در Library در حالي كه پوشه حاوي تصاوير باز است گزينه Include in library را در بالاي پنجره كليك كنيد در منوي ظاهر شده گزينه Pictures را انتخاب كنيد.

اكنون در قسمت Navigation در قسمت Libraries روي Pictures كليك كنيد مشاهده خواهيد كرد كه محتويات پوشه انتخابي نيز به Library اضافه شده است.

در اين قسمت مي‌توانيد تصاوير خود را مرتب كنيد مشاهده مي‌كنيد كه در بالاي پنجره و در قسمت Arrange bar به طور پيش‌فرض فولدر انتخاب شده است در واقع Library بر اساس فولدرها مرتب شده است، مي‌توانيد اين شيوه مرتب سازي را به دلخواه تغيير دهيد بدين منظور روي فلش كوچك كنار Folder كليك كنيد گزينه‌هايي چون Month ، Day ، Rating و Tag را مشاهده مي‌كنيد.

با انتخاب گزينه Month تصاوير شما بر اساس ماهي كه ايجاد شده اند مرتب خواهند شد.

با كليك روي هركدام از گروه‌ها كه بر اساس ماه مرتب شده‌اند در پايين صفحه تعداد فايل‌هاي موجود در اين گروه را مشاهده خواهيد كرد.

با دوبار كليك روي هر گروه نيز وارد آن شده و مي‌توانيد محتويات هر گروه را مشاهده كنيد،

با كليك مجدد روي Pictures در قسمت Navigation و يا كليك روي Back به حالت قبلي باز گرديد حال گزينه Rating را انتخاب كنيد يكي از امكاناتي كه Windows Explorer فراهم نموده درجه بندي تصاوير است همان‌طور كه مشاهده مي‌كنيد Sample picture هاي ويندوز درجه بندي شده‌اند اما تصاويري كه به Library اضافه كرده‌ايم در گروه Unspecified قرار گرفته اند چرا كه هنوز درجه بندي نشده‌اند.

براي درجه بندي تصاوير روي تصوير مورد نظر كليك كنيد تا اطلاعات آن در پايين پنجره نمايش داده شود، در بخش Rating پنج ستاره مي‌بينيد كه با استفاده از آن‌ها مي‌توانيد تصاوير را بين يك تا پنج درجه بندي كنيد به عنوان مثال در صورتي كه مي‌خواهيد به يك تصوير درجه پنج را اختصاص دهيد روي ستاره پنجم كليك نموده و Save را كليك كنيد.

به اين ترتيب تصوير شما از بخش Unspecified به قسمت تصويرهاي پنج ستاره منتقل خواهد شد.

اگر بخواهيد تعدادي تصوير را هم‌زمان درجه بندي كنيد كافي است دكمه Ctrl روي صفحه كليد را فشرده نگه داريد و روي آيتم‌هاي مورد نظر كليك كنيد در صورتي كه مي‌خواهيد تصاوير را كه پشت سر هم قرار دارند انتخاب كنيد تصوير اول را انتخاب كرده و در حالي كه كليد Shift را فشرده نگه داريد روي تصوير آخر كليك كنيد سپس تعداد ستاره‌هاي مورد نظر را براي آن‌ها تعيين كنيد.

به اين ترتيب مي‌توانيد تمام تصاوير را درجه‌بندي نماييد گزينه ديگري كه مي‌توانيد براي تصاوير خود تعريف كرده و سپس تصاوير را براساس آن مرتب نماييد Tags مي‌باشد، اگر روي هركدام از تصاوير كليك كنيد در اطلاعات پايين پنجره گزينه‌اي به نام Tags را مشاهده مي‌كنيد در مقابل اين گزينه مي‌توانيد Tag خاصي براي اين تصوير انتخاب كنيد به عنوان مثال روي يكي از تصاوير كه عكسي از حيوانات است كليك كرده و در مقابل قسمت Tag كلمه animals را تايپ كنيد سپس كليد Save را كليك كنيد.

همين كار را براي تعداد ديگري از تصاوير حيوانات نيز انجام دهيد.
اكنون در قسمت Arrange by گزينه Tag را انتخاب كنيد مشاهده مي كنيد كه تصاوير در دو گروه حيوانات براي عكس حيوانات و Unspecified براي بقيه تصاويري كه Tag ندارند مرتب شده‌اند.

با دوبار كليك روي گروه حيوانات مي‌توانيد تمام تصاويري كه مربوط به حيوانات هستند را مشاهده نماييد.

دست اندرکاران: نجمه بهروز، فائزه نیکپور، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

1 comment

elahe 6 آگوست، 2017 at 6:52 ق.ظ

واقعا برام سوال بود
سپاس فراوان عاااالی بود

Reply

Leave a Comment