13.9 C
تهران
۳۰ فروردین، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل دهم | درس ششم: استفاده از ابزار Clone Stamp

فصل دهم | درس ششم: استفاده از ابزار Clone Stamp

استفاده از ابزار Clone Stamp

در بعضی موارد برای روتوش تصویر نیاز به تمرکز بیش‌تر بر روی حاشیه‌ها می‌باشد تا به شکل بهتری بتوان از ابزارهای Healing Brush، Spot Healing Brush و Patch استفاده کرد. برای مثال در صورتی که قصد داشته باشد که این قسمت از ابرو را اصلاح کنید به جای استفاده از این ابزارها می‌توانید از ابزار دیگری با نام Clone Stamp استفاده کنید. ابتدا از منوی Window گزینه‌ی Arrange و سپس این گزینه را برگزینید.

سپس از منوی Arrange Documents این گزینه را انتخاب کنید.

به این ترتیب تصویر سمت راست به عنوان مرجع استفاده شده و تغییرات را بر روی تصویر سمت چپ انجام خواهیم داد. برای این کار دراین فیلد مقدار ۱۰۰ را وارد نموده و کلید Enter را بفشارید تا بزرگ نمایی افزایش یابد.

سپس با فشرده نگه داشتن کلید Space و کلیک و درگ تصویر را جابجا کنید. ابتدا ابزار Clone Stamp را انتخاب کنید.

پیش از استفاده از این ابزار، باید یک لایه‌ی جدید در پنل Layers ایجاد نمایید تا پیکسل‌های مورد نظر را همانند ابزارهای Healing Brush و Spot Healing Brush در آن قرار دهید.

به این منظور بر روی آیکون Create a New Layer در پایین پنل Layers کلیک نمایید. به این ترتیب یک لایه‌ی جدید ایجاد شده و با دو بار کلیک بر روی آن، می‌توانید نام لایه را تغییر دهید. نام Clone را وارد کرده و کلید Enter را بفشارید.

در حالی که ابزار Clone Stamp و هم‌چنین لایه‌ی Clone در حالت انتخاب می‌باشند می‌توانید تنظیمات مربوطه را در نوار Options انجام دهید. ابتدا از منوی بازشوی Sample‌ گزینه‌ی Current & Below را انتخاب نمایید. به این ترتیب می‌توان پیکسل‌های سالم را از لایه‌ی مربوط به تصویر که در زیر لایه‌ی انتخاب شده قرار دارد انتخاب نمود. گزینه‌ی Aligned را نیز فعال کنید تا جابجایی پیکسل‌های سالم، با توجه به اصلاح پیکسل‌های ناسالم انجام شود.

به دلیل این که قصد داریم بر روی پیکسل‌های تیره کار کنیم از منوی بازشوی Mode گزینه‌ی Lighten را انتخاب کنید.

ابزار Clone Stamp را نیز همانند سایر ابزارهای Brush می‌توان با حالت‌های مختلف Blending Mode اعمال نمود. در این حالت می‌توانید پیکسل‌های حاشیه را با یکدیگر ترکیب کنید. اکنون با استفاده از کلیدهای براکت، سایز Brush را تنظیم کنید. حال کلید Alt را فشرده نگه داشته و بر روی پیکسل‌های سالم کلیک نمایید. به این ترتیب می‌توانید از این ناحیه نمونه برداری کنید.

سپس با کلیک و درگ بر روی قسمت‌های مورد نظر می‌توانید پیکسل‌های سالم را جایگزین کنید. در صورت نیاز می‌توانید ‌اندازه‌ی Brush را نیز تغییر دهید. با نگه داشتن کلید Alt می‌توانید مجددا از ناحیه‌ی دیگری نمونه برداری کنید.

به عنوان مثال می‌خواهیم قسمتی از ابرو را اصلاح کرده و به شکل تیره‌تری در بیاوریم. به این منظور ابتدا از منوی بازشوی Mode گزینه‌ی Darken را انتخاب کرده و سپس با فشرده نگه داشتن کلید Alt بر روی این قسمت کلیک نمایید.

حال با کلیک کردن بر روی ناحیه‌ی مورد نظر می‌توانید آن را اصلاح کنید.

برای دستیابی به نتیجه‌ی بهتر می‌توانید مجددا این کار را انجام دهید.

به این ترتیب با استفاده از ابزار Clone Stamp و انتخاب Blend Mode، به صورت Darken و Lighten می‌توانید به نتیجه‌ی مورد نظر دست یابید.

 

دست اندرکاران: آتنا میرزایی، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

Leave a Comment