18.9 C
تهران
۱۰ اردیبهشت، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل یازدهم | درس اول: مقایسه‌ی فایل‌های Raw و JPEG

فصل یازدهم | درس اول: مقایسه‌ی فایل‌های Raw و JPEG

مقایسه‌ی فایل‌های Raw و JPEG

ممکن است در مورد روش تصویر برداری Raw چیزهایی شنیده باشید. به ساده‌ترین حالت، فایل Raw یک نگاتیو دیجیتالی می‌باشد. مانند نگاتیوهای فیلم که در گذشته وجود داشت. نسخه‌ها و انواع مختلفی از نگاتیوهای دیجیتال وجود دارد و هر یک از آن‌ها با دیگری متفاوت می‌باشد. هنگامی که تصویری با فرمت JPEG تهیه کرده باشید، در دوربین امکاناتی مانند Exposure و یا مدت زمان باز بودن Shatter، Saturation یا اشباع رنگ، Sharpness و سایر موارد می‌باشد. اما ویرایشی که در فتوشاپ بر روی این نوع تصاویر انجام می‌شود محدود می‌باشد.
برای درک بهتر مطلب به این تصویر توجه کنید. این تصویر با دو فرمت تهیه شده است. یکی از آن‌ها با فرمت JPEG و دیگری به عنوان فایل Raw ذخیره شده‌اند.

در صورتی که روی تصویر JPEG دوبار کلیک نمایید به صورت خودکار در فتوشاپ باز می‌شود. در این صورت می‌توان تنظیمات و ویرایش مورد نظر را اعمال نمود.می‌خواهیم ویرایشی به نام Camera Raw را بر روی تصویر انجام دهیم. مجددا به Adobe Bridge باز گردید. فایل‌های Raw دارای کارکردهای متفاوتی می‌باشند. هر شرکتی فایل خود را با نسخه‌ای خاص از فرمت Raw ذخیره می‌کند. در صورتی که از دوربین‌های Cannon استفاده می‌کنید پسوند فایل Raw، (.crto) می‌باشد. درNikon نیز این پسوند (nef.) است. یکی دیگر از فرمت‌های فایل‌های Raw، dng ست. این فایل نیز که با فرمت dng مشاهده می‌کنید یک فایل Raw می‌باشد.

ابتدا می‌خواهیم این فایل JPEG را در Camera Raw باز کنیم. برای باز کردن این تصویر در Camera Raw پس از انتخاب آن از نوار ابزار روی آیکون Open in Camera Raw کلیک نمایید و یا کلیدهای Ctrl و R را بفشارید.

به این ترتیب این تصویر در ویرایشگر Camera Raw که یک برنامه‌ی زیرمجموعه از Adobe Bridge می‌باشد باز می‌شود. نور موجود در تصویر بسیار زیاد است. به همین دلیل جزئیات بسیاری دیده نمی‌شود.

برای مثال قسمت موهای سگ با جزئیات دقیق ثبت نشده است. برای درک این مطلب روی این قسمت از تصویر بزرگ‌نمایی را افزایش دهید. مشاهده می‌کنید که تنها یک رنگ سفید Solid وجود دارد و جزئیات این قسمت دیده نمی‌شود.

می‌خواهیم از لغزنده‌ی Recovery برای مشاهده‌ی جزئیات در این قسمت استفاده کنیم. اما به دلیل این‌که این تصویر با فرمت JPEG تصویر برداری شده جزئیات بیش‌تری در فایل وجود ندارد.

مشاهده می‌کنید که هر قدر هم که لغزنده‌ی Recovery را به چپ و راست حرکت دهید همان تصویر Solid و بدون جزئیات سفید رنگ نمایان شده و تغییری نخواهد کرد.روی دکمه‌ی Cancel کلیک نمایید. این بار روی فایل Raw دو بار کلیک نمایید. به دلیل این که فرمت این فایل Raw می‌باشد با دو بار کلیک بر روی آن مستقیما در فتوشاپ باز نمی‌شود، زیرا تنظیمات خاصی برای این فرمت در فتوشاپ تعریف نشده است. با دو بار کلیک، این فایل در Camera Raw باز می‌شود. اما در این تصویر نیز مانند فایل JPEG قسمت مورد نظر از تصویر نور زیادی دارد و جزئیات آن مشخص نیست. اما برای مشاهده‌ی تفاوت بین فایل Raw و JPEG نشانگر Recovery را به سمت راست حرکت دهید.

مشاهده می‌کنید که نور تصویر کم شده جزئیات این قسمت از عکس پدیدار می‌شود. در صورتی که نشانگر Exposure را به سمت چپ حرکت دهید، مشاهده می‌کنید که در این تصویر جزئیات مختلفی وجود دارد. فایل Raw توسط دوربین بررسی نمی‌شود. نقطه‌ی مثبت این تصاویر آن است، که هیچ اطلاعاتی حذف نمی‌شود و تمام جزئیاتی که دوربین مشاهده کند در تصویر قرار می‌گیرد. اما آن‌چه که مشاهده می‌شود تنظیمات لحظه‌ی عکس برداری می‌باشد.

در این تصویر برای گرفتن تصویر از سگ نور پردازیه مناسبی انتخاب نشده است. اما توسط فایل Raw می‌توان این حالت را تصحیح نمود. روی دکمه Cancel کلیک نمایید. توجه داشته باشید این موارد تفاوت‌های اصلی بین JPEG و Raw نمی‌باشد. با استفاده از این فرمت در اکثر موارد می‌توانید جزئیات از دست رفته‌ی تصویر را بازیابی کنید. بسیاری از دوربین‌های حرفه‌ای از این فرمت پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید تصویر را با هر دو فرمت JPEG و Raw ذخیره کنید. یکی از مشکلات Raw این است که به دلیل این که Raw یک نگاتیو دیجیتالی ست برای استفاده از آن باید پروسه‌ای بر روی آن انجام بگیرد. اما به دلیل قدرت و انعطاف پذیری آن، استفاده از این فرمت بهتر می‌باشد.

 

دست اندرکاران: آتنا میرزایی، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

Leave a Comment