19.8 C
تهران
۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل هشتم | درس پنجم: امنيت درايوها با استفاده از Bit Locker

فصل هشتم | درس پنجم: امنيت درايوها با استفاده از Bit Locker

امنيت درايوها با استفاده از Bit Locker

بهترين راه براي حفاظت داده‌هاي يك درايو رمزدار كردن آن مي‌باشد با اين روش مي‌توانيد دسترسي به درايو را فقط با استفاده از كلمه عبور يا كارت هوشمند فراهم كنيد. در اين قسمت با Bit locker كه در ويندوز ۷ فراهم شده آشنا خواهيد شد با استفاده از اين تكنيك مي‌توانيد درايوهاي قابل حمل مانند USB‌ها را نيز رمزدار كنيد در صورتي كه يك درايو USB را با استفاده از اين تكنيك رمزدار شده به سيستم متصل كنيد پنجره‌اي نمايان شده و رمز عبور را درخواست مي‌كند.

تا زماني كه اين رمز را وارد نكنيد قادر نخواهيد بود به اطلاعات درايو دسترسي داشته باشيد براي استفاده از اين تكنيك وارد Control panel شده گزينه System and security را كليك كنيد.

در پنجره بعدي گزينه Bit Locker Encryption را كليك كنيد.

بدين ترتيب ليستي از درايوهاي موجود در سيستم را مشاهده خواهيد كرد.

در زير نام هر درايو نيز مشخص شده كه Bit locker بر آن اعمال شده يا خير در صورتي كه درايوي با اين تكنيك رمزدار شده باشد يك قفل طلايي رنگ در كنار آيكن آن ديده مي‌شود.

با كليك روي گزينه Unlock drive پنجره مربوط به درخواست رمز عبور نمايان مي‌گردد در صورتي كه گزينه اول را فعال كنيد كاراكترهاي كه در رمز بالا وارد مي‌كنيد قابل رويت خواهد بود با فعال كردن گزينه دوم هر بار كه اين USB را به همين سيستم متصل كنيد ديگر نيازي به وارد كردن رمز عبور نخواهد بود. اما در صورتي كه آن را به سيستم ديگري متصل كنيد مجددا رمز عبور از شما خواسته مي‌شود حال Unlock را كليك كنيد.

تا درايو از حالت قفل شده خارج گردد مشاهده مي‌كنيد كه قفل زرد رنگ در كنار اين درايو به يك قفل طوسي رنگ تبديل شده است.

گزينه Turn off Bit locker را كليك كرده و در كادر باز شده Decrypt drive را كليك كنيد تا رمزگشايي گردد منتظر بمانيد تا فرآيند به پايان برسد.

در اين هنگام عبارت Decrypting را در زيرنام درايو مشاهده مي‌كنيد كه نشان مي‌دهد درايو در حالت رمزگشايي مي‌باشد.

مدت زمان اين فرآيند به سايز درايو بستگي دارد حال مي‌خواهيم يك درايو را رمزگذاري كنيم بدين منظور گزينه Turn on Bit locker را كليك كنيد.

با اين كار پنجره‌اي نمايان شده و شيوه رمزگذاري اين درايو را از شما سوال مي‌كند گزينه اول مربوط به كلمه عبور و گزينه مربوط به كارت هوشمند است گزينه اول را انتخاب كرده و كلمه عبور را در اين قسمت وارد كنيد براي تاييد رمز مجددا آن را در كادر بعدي وارد كنيد حال گزينه Next را كليك كنيد.

در پنجره بعدي مي‌توانيد اين رمز را در يك فايل ذخيره كرده و يا از آن پرينت تهيه كنيد براي ذخيره اين رمز دكمه اول را كليك كرده

و در كادر نمايان شده مسير ذخيره‌يابي و نام آن را تعيين نماييد سپس Save را كليك كنيد.

حال Next را كليك كرده تا پنجره بعدي نمايان گردد اكنون آماده رمزگذاري هستيد با كليك روي گزينه Start encryption فرآيند رمزگذاري آغاز مي‌شود.

با كليك روي Pause مي‌توانيد فرآيند را متوقف كرده و به اطلاعات موجود در درايو دسترسي داشته باشيد.

توجه داشته باشيد قبل از جدا كردن USB حتما بايد فرآيند رمزگذاري را متوقف كنيد در غير اين صورت به اطلاعات موجود در درايو آسيب مي‌رسد زماني كه يك درايو در حال رمزگذاري است عبارت Encrypting در زير آن ديده مي‌شود بنابراين با استفاده از تكنيك Bit locker مي‌توانيد از امنيت داده‌هاي خود اطمينان حاصل كنيد.


دست اندرکاران: فائزه نیکپور، آتنا میرزایی، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

5 comments

علی رضا 17 اکتبر، 2012 at 4:43 ب.ظ

بسیار عالی
این مطلب برام جدید بود از کسی نشنیده بودم

Reply
علی 23 فوریه، 2014 at 3:57 ب.ظ

برادر محترم من در حال encrypting  د USB را بدون اینکه متوقف کنم جدا کردم که حال به درایو اسیب رسیده چی باید کنم تا دوباره به اطلاعات خود دست رسی ّپیدا کنم 

Reply
محمد ایوب سلیمی 27 فوریه، 2014 at 4:07 ب.ظ

سلام وبندوز من،win7 ultimate 64bit است وفقط درایو C را نشان می دهد به همین خاطر ویندوز را عوض کردم اما مشکلم برطرف نشد لطفاً بهم بگین مشکل از کجاست
Laptop Dell Inspiron 5010
تشکر

Reply
barbara 12 مارس، 2014 at 2:43 ق.ظ

khobe mamnon ama sisteme man nemidonam chera moghee turn on bitlouker ro mizanam ye chizaie dg miad

Reply
هادی 11 دسامبر، 2014 at 8:09 ب.ظ

سپاس از شما دوستان

Reply

Leave a Comment