16.7 C
تهران
۳۱ فروردین، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل سوم | درس اول: پيمايش پوشه‌ها و محتواي آن‌ها

فصل سوم | درس اول: پيمايش پوشه‌ها و محتواي آن‌ها

پيمايش پوشه‌ها و محتواي آن‌ها

براي مديريت سريع و راحت‌تر فايل‌ها و فولدرهاي فراوان در ويندوز۷ برنامه‌اي به نام Windows Explorer وجود دارد به صورت پيش‌فرض براي دسترسي به اين برنامه Shortcuts در قسمت Taskbar وجود دارد.

با كليك روي اين آيكن پنجره Windows Explorer باز خواهد شد.

در صورت باز كردن اين پنجره از اين مسير Windows Explorer در حالتي باز خواهد شد كه در آن محتواي Library را مشاهده خواهيد كرد همچنين از مسيرهاي ديگر نيز مي‌توانيد به Windows Explorer دسترسي داشته باشيد به عنوان مثال از منوي استارت وارد Document شويد.

مي‌بينيد كه Windows Explorer در مكان Document گشوده مي‌شود در بالاي اين پنجره در نوار آدرس مسير مكاني كه هم اكنون در آن قرار داريد را مشاهده خواهيد كرد.

كنار نوار آدرس قسمت Search را ملاحظه مي‌كنيد.

اگر ماوس را در ناحيه بين Search و نوار آدرس قرار دهيد به يك فلش دوسر تبديل مي‌شود كه با كشيدن آن به سمت چپ مي‌توانيد ناحيه مربوط به Search را بزرگتر كنيد.

در اين قسمت نام هر فايلي را كه مايل به پيدا كردن آن هستيد وارد كنيد به اين ترتيب سيستم به جستجوي فايل مورد نظر خواهد پرداخت.

دقت كنيد كه ممكن است فايلي را كه مشغول جستجوي آن هستيد در مكان ديگري از كامپيوترتان داشته باشيد اما اين Search تنها به جستجو در مكاني كه اكنون در آن قرار داريد خواهد پرداخت و ممكن است فايل مورد نظرتان را در اين‌جا پيدا نكنيد، اين بدان معنا نيست كه اين فايل را در سيستمتان نداريد.
پس از اتمام Search و پيدا كردن يا نكردن آيتم مورد نظر در قسمت پايين پنجره عبارت Search again in را مشاهده خواهيد كرد با كليك روي هركدام از مكان‌هاي ارائه شده در اين قسمت مي‌توانيد مجددا همان جستجو را در همان مكان انجام دهيد.

همچنين در اين قسمت امكان جستجو در اينترنت را نيز خواهيد داشت.

اكنون به قسمت سمت چپ پنجره Windows Explorer كه به آن ناحيه Navigation گفته مي‌شود دقت كنيد در اين قسمت به تمام مكان‌هاي موجود در سيستمتان دسترسي خواهيد داشت.

در سمت چپ هرآيتم در اين بخش فلش كوچكي را مشاهده مي‌كنيد با كليك روي اين فلش مي‌توانيد زيرمجموعه‌هاي هر فايل را نمايان يا مخفي سازيد.

با كليك روي هر آيتم نيز محتويات آن را در سمت راست پنجره در دسترس خواهيد داشت با دوبار كليك روي فولدرهايي كه در سمت راست مشاهده مي‌كنيد.

با دابل کلیک نيز مي‌توانيد وارد آن فولدر شده و محتوياتش را مشاهده كنيد.

در قسمت بالاي پنجره Windows Explorer نوار ابزاري را در اختيار داريد در اين نوار ابزار قابليت‌هايي مانند Organize ، Share whit ،Burn و غيره را در اختيار داريد كه در مورد آن‌ها در بخش هاي بعد توضيح خواهيم داد قابل ذكر است كه گزينه‌هاي موجود در اين بخش متناسب با آيتم‌هاي انتخابي متفاوت خواهد بود.

در انتهاي اين نوار ابزار آيكني به نام Change view در اختيار داريد با استفاده از اين قابليت مي‌توانيد روش نمايش فايل‌ها و فولدرها در پنجره Windows Explorer را تغيير دهيد.
با كليك روي فلش سياه‌رنگ كوچك در كنار اين آيتم آپشن‌هاي مختلفي را ملاحظه خواهيد كرد.

با انتخاب هريك از اين گزينه‌ها نحوه نمايش آيكن‌ها تغيير خواهد كرد.

با كشيدن نوار كنار اين گزينه‌ها از پايين به بالا آيكن‌ها از كوچك به متوسط سپس به بزرگ در انتها به خيلي بزرگ تغيير اندازه مي‌دهند.

در حالت خيلي بزرگ گاهي قادر به ديدن محتويات فايل يا فولدر نيز مي‌باشيد.
با انتخاب گزينه ليست تمام فايل‌ها و فولدر‌ها به صورت ليستي پشت سر هم نشان داده خواهند شد.

با انتخاب گزينه Details آيكن‌ها در ليستي به همراه جزئيات نمايش داده مي‌شود هنگامي كه ليست را با جزئيات مشاهده مي‌كنيد مي‌توانيد طرز تيپ قرار گيري آيكن‌ها را براساس موارد مختلف از جمله نام ،تاريخ ، نوع و يا سايزشان را تغيير دهيد.

با كليك روي هر كدام از اين آيتم‌ها در بالاي ليست اين ليست بر اساس آن آيتم مرتب سازي خواهدشد با كليك مجدد بر روي همين آيتم ليست به صورت معكوس بر اساس آن مورد مرتب مي‌شود به عنوان مثال با كليك Name در بالاي ليست، ليست براساس نام فايل در بالاي شكل صعودي از A تا Z مرتب خواهد شد با كليك مجدد روي Name اين بار ليست به شكل نزولي يعني از Z تا A براساس نام فايل‌ها مرتب خواهد شد.

همچنين در حالت Details با كليك روي هرآيتم در ليست اطلاعاتي در مورد آن در انتهاي پنجره مشاهده خواهيد كرد.

گزينه ديگر در كنار Change view ، Preview pan مي باشدكه با كليك روي آن پنجره به دو قسمت تقسيم مي‌شود.

با كليك روي هر فايل در سمت چپ پيش نمايشي از آن را در قسمت سمت راست خواهيد ديد.

به عنوان مثال اگر روي يك فايل متني كليك كرده باشيد پيش نمايشي از صفحه اول آن در اين بخش ديده خواهد شد.

با كليك مجدد روي Preview pan پنجره پيش نمايش بسته خواهد شد.
علاوه بر اين زماني‌كه روي آيتمي كليك مي‌كنيد در قسمت نوار ابزار خواهيد ديد كه ابزارهاي جديدي مانند Open و Print اضافه مي‌شوند.

به عنوان مثال اگر يك فايل متني را انتخاب كرده باشيد در كنار Open آيكن مربوط به برنامه پيش فرضي كه اين فايل متني با آن باز مي‌شود به عنوان مثال Word را خواهيد ديد با كليك روي فلش اين گزينه مي‌توانيد برنامه‌هاي ديگري را براي باز كردن اين فايل انتخاب نموده و يا با استفاده از اين گزينه Chose Default program برنامه پيش فرض را نيز تغيير دهيد.

بنابراين مشاهده كرديد كه با استفاده از Windows Explorer مي‌توانيد به راحتي به تمام مكان‌هاي موجود در كامپيوترتان مراجعه كرده و همچنين اعمالي را روي فايل‌ها و فولدرهايتان انجام دهيد.

دست اندرکاران: نجمه بهروز، فائزه نیکپور، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

Leave a Comment