14 C
تهران
۲۹ اسفند، ۱۴۰۲
Image default
خانه » فصل هشتم | درس دوم: مبارزه با Spywareها با استفاده Windows defender

فصل هشتم | درس دوم: مبارزه با Spywareها با استفاده Windows defender

مبارزه با Spywareها با استفاده Windows defender

Spyware‌ها برنامه‌هاي مخفي و كوچكي هستند كه در كامپيوتر حركت مي‌كنند و تلاش دارند تا به اطلاعات شخصي شما دسترسي يابند اين گونه برنامه‌ها در اثر اتصال به اينترنت و يا نصب بعضي از برنامه‌ها روي سيستم ايجاد مي‌شوند در ويندوز ۷ با استفاده از برنامه Windows defender مي‌توانيد از سيستم خود در مقابله اين گونه برنامه‌هاي مخرب دفاع كنيد براي دسترسي به اين برنامه در منوي Start بخش جستجو عبارت defender را تايپ كنيد در بالاي ليست Windows defender را مشاهده مي‌كنيد آن را كليك كنيد.

تا پنجره مربوطه بازشود در اين پنجره اطلاعاتي در رابطه با سيستم مشاهده مي‌كنيد اگر مشكل خاصي در سيستم وجود نداشته باشد پيغامي مبني بر اين كه سيستم به طور نرمال كار مي‌كند دريافت خواهيد كرد.

پايين اين پنجره نيز اطلاعاتي از قبيل زماني كه آخرين‌ بار سيستم اسكن شده، برنامه زمان‌بندي انجام اسكن، روشن يا خاموش بودن Real time protection و همچنين نسخه از Antispyware كه از آن استفاده مي‌كنيد را مشاهده مي‌كنيد.

براي اجراي اسكن در نوار بالاي صفحه گزينه اسكن را كليك كنيد.

به اين ترتيب عمليات مربوطه آغاز خواهدشد اين عمليات دقايقي طول مي‌كشد.

در پايان نتايج اسكن را مشاهده خواهيد كرد.

در پنجره مربوط به نتايج نوع اسكن، زمان شروع اسكن، مدت زماني كه اسكن طول كشيده و تعداد منابع اسكن شده را مشاهده مي‌كنيد.

وجود نوار سبز رنگ در بالاي پنجره نشان مي‌دهد كه سيستم مشكلي ندارد و هيچ Spyware در آن مشاهده نشده است.

در پايين پنجره نيز Status جديد را مشاهده خواهيد نمود همچنين بنابر دلخواه خود مي‌توانيد تغييراتي در تنظيمات مربوط به اسكن ايجاد كنيد به عنوان مثال مي‌توانيد تعيين كنيد چه فايل‌ها يا فولدرهايي اسكن شوند براي اين كار روي گزينه Tools كليك كنيد در پنجره باز شده گزينه‌هاي مختلفي در اختيار داريد.

به عنوان مثال در اين قسمت آيتم‌هاي قرنطينه شده را مشاهده مي‌كنيد آيتم‌ها توسط سيستم در يك محل به طور موقت نگه‌داري مي‌شود تا شما تصميم بگيريد آن‌ها را به طور كامل حذف كنيد و يا بازگردانيد.

همچنين در اين قسمت مي‌توانيد با كليك روي گزينه Windows Defender Website مستقيما به قسمت ويندوز ديفندر سايت مربوط به مايكروسافت دسترسي داشته باشيد.

با استفاده از گزينه Allowed Item مي‌توانيد نرم افزارهايي را انتخاب كنيد تا اسكن نشوند.

لينكي نيز براي دسترسي به Microsoft Malware Protection Center در اختيار داريد.

در بالاي اين پنجره و در قسمت Settings گزينه Options را مشاهده مي‌كنيد. با كليك روي اين گزينه پنجره‌اي نمايان شده

و تمام گزينه‌هايي كه در قسمت ويندوز ديفندر قابل دسترس بودند در اختيارتان قرار مي‌دهند اولين گزينه در اين قسمت گزينه Automatic scanning مي‌باشد با كليك روي آن در سمت راست پنجره به محتويات مربوط به اين مورد دسترسي خواهيم داشت .

در اين قسمت اگر گزينه Automatically scan my computer را انتخاب كنيم سيستم به طور خودكار در زمان‌هاي مشخص عمل اسكن را انجام خواهد داد.

در پايين اين گزينه مي‌توانيد زمان انجام اسكن را تعيين كنيد.

در قسمت Frequency مي‌توانيد تعيين كنيد كه اين عمليات چه روزي انجام شود در قسمت بعدي يعني Approximate time مي‌توانيد زمان انجام اسكن را مشخص كنيد. در بخش Type مي‌توانيد نوع اسكن را تعيين كنيد توجه داشته باشيد كه مدت زمان اسكن به صورت Full طولاني‌تر از Quick مي‌باشد.

با انتخاب گزينه Run a scan only when system is idell مي‌توانيد انتخاب كنيد كه اسكن فقط زمان بيكار بودن سيستم انجام شود.

گزينه بعدي در سمت چپ پنجره گزينه Default action مي‌باشد با كليك روي اين مورد محتويات مربوط به آن را در سمت راست مشاهده خواهيد كرد.

در اين قسمت مي‌توانيد اعمالي را كه مي‌خواهيد در هنگام پيدا شدن Spyware يا نرم‌افزارهاي مشكل دار ديگر انجام شود انتخاب كنيد.

به عنوان مثال Server alert times يعني اخطارهاي حاد High alert اختارهاي سطح بالا Medium alert يا اخطارهاي متوسط و low alert يا اخطارهاي سطح پايين با انتخاب گزينه Remove در هر قسمت در صورت پيدا شدن اين گونه برنامه‌ها سيستم آن‌ها را پاك خواهد كرد.

با انتخاب گزينه دوم در صورت پيدا شدن اين گونه برنامه‌ها سيستم آن‌ها را در قسمت قرنطينه قرار خواهد داد تا شما در مورد آن‌ها تصميم‌گيري كنيد.

گزينه ديگري كه در اختيار داريد Recommended action based on definition مي‌باشد.

با انتخاب اين مورد زماني‌كه Spyware پيدا شود پيشنهادي از طرف سيستم براي رفع آن‌ها داده مي‌شود كه مي‌توانيد به دلخواه آن را بپذيريد و يا رد كنيد با انتخاب گزينه Apply recommended actions بدون سوال كردن از شما پيشنهاد سيستم انجام خواهد شد.

مورد بعدي در سمت چپ پنجره گزينه Real time protection مي‌باشد با كليك روي اين گزينه محتويات آن را در سمت راست مشاهده مي‌كنيد.

با انتخاب گزينه Use real time protection زماني كه مواردي را از اينترنت دانلود مي‌كنيد و يا برنامه‌اي را در سيستم اجرا مي‌كنيد سيستم آن‌ها را اسكن خواهد كرد.

در پايين اين گزينه نيز مي‌توانيد تعيين كنيد كه چه مواردي در زمان اجرا يا دانلود اسكن شوند .

مورد بعدي Excluded files and folders مي‌باشد.

با استفاده از اين مورد مي‌توانيد فايل‌ها و فولدرهايي كه از ايمن بودن آن اطمينان داريد مشخص كرده و از اسكن آن‌ها جلوگيري كنيد با كليك روي Add پنجره Browse باز شده و مي‌توانيد فايل‌ها و فولدرهايي را كه نمي‌خواهيد اسكن شوند را انتخاب نماييد.

در صورت تمايل مي‌توانيد با كليك روي مورد دلخواه با كليك روي دكمه Remove آن را از ليست حذف كنيد.

با استفاده از گزينه Exclude file type مي‌توانيد نوع خاصي از فايل‌ها را انتخاب كنيد و اسكن آن‌ها جلوگيري كنيد بدين منظور در كادر مربوطه در بالاي پنجره نوع فايل مورد نظر را وارد كنيد در نهايت با فشردن دكمه Add آنرا به ليست اضافه كنيد.

مورد بعدي گزينه Advanced مي‌باشد در سمت راست پنجره بازشده آيتم‌هاي مختلفي را براي انتخاب اسكن شدن در اختيار داريد.

به عنوان مثال مي‌توانيد تعيين كنيد كه فايل‌هاي Archive شده، ايميل‌ها، درايوهاي قابل حمل نيز اسكن شوند.

مورد آخر Administrator مي‌باشد اگر مدير سيستم هستيد و به تمامي موارد دسترسي كامل داريد مي‌توانيد از اين بخش استفاده كنيد.

در اين قسمت دو گزينه در اختيارتان قرار دارد در صورتي كه Use this program انتخاب شده باشد علاوه بر شما تمام كاربران سيستم نيز هنگامي كه Spyware پيدا شود متوجه شده و اخطاري دريافت مي‌كنند با فعال كردن گزينه دوم مي‌توانيد آن چه ساير كاربران در رابطه با اين برنامه انجام مي‌دهند را مشاهده كنيد.

به عنوان مثال مي‌توانيد بررسي كنيد كه كاربران ديگر چه مواردي را قرنطينه كرده‌اند و يا به چه مواردي اجازه فعاليت داده‌اند به اين منظور بايد حتما مدير سيستم باشيد پس از انجام اين تغييرات روي Save كليك كرده و از پنجره خارج شويد.

دست اندرکاران: فائزه نیکپور، آتنا میرزایی، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

3 comments

علی رضا 17 اکتبر، 2012 at 4:47 ب.ظ

بسیار بسیار عالی بود
خیلی ممنون
سایت تکی دارید

Reply
رنجبر 9 دسامبر، 2012 at 8:01 ق.ظ

حیلی ممنون. واقعا مفید بود مطلبتون

Reply
fatollah fathi 4 دسامبر، 2014 at 3:51 ق.ظ

مطالعه کردم بسیار آموزنده و مفید بود . خسته نباشید

Reply

Leave a Comment