13.7 C
تهران
۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل یازدهم | درس سوم: آشنایی با محیط کاربری Camera Raw

فصل یازدهم | درس سوم: آشنایی با محیط کاربری Camera Raw

آشنایی با محیط کاربری Camera Raw

آن‌چه مشاهده می‌کنید محیط کاربری Camera Raw می‌باشد. در این بخش با تنظیمات مختلف این ویرایشگر آشنا خواهید شد. آموختید که برای باز کردن فایل‌های Raw می‌توانید در Adobe Bridge دو بار بر روی آن‌ها کلیک کنید. هم‌چنین برای باز کردن فایل‌های JPEG پس از کلیک بر روی آن‌ها کلیدهای Ctrl و R را بفشارید. در بالای محیط کاری یا Interface یک نوار ابزار وجود دارد. این نوار ابزار به صورت افقی در بالای محیط قرار گرفته است.

برای استفاده از این ابزارها می‌توانید از کلیدهای میانبر نیز استفاده نمایید. به عنوان مثال برای ابزار Hand‌ می‌توان از کلید H استفاده نمود. برای استفاده از I Dropper یا قطره چکان کلید I را بفشارید. کلید Z برای تغییر بزرگ نمایی می‌باشد و از کلید C می‌توان برای Crape کردن استفاده نمود. در صورتی که با عملکرد ابزارها آشنا نیستید می‌توانید نشانگر موس را بر روی آن‌ها قرار دهید که در این صورت کادری باز شده و در آن، نام ابزار و کلید میانبر آن درج می‌شود.

یکی از کارهایی که می‌توان پس از باز کردن برنامه انجام داد سوئیچ با حالت Full Screen یا تمام صفحه می‌باشد. در Camera Raw منوهایی تعبیه نشده است. برای انجام این کار بر روی آیکون بالای تصویر و کنار Preview کلیک کنید.

کلید میانبر این دستور F می‌باشد. در پایین و سمت چپ کنترل‌هایی برای افزایش و کاهش بزرگ‌نمایی وجود دارد.

در سمت راست همه‌ی کنترل‌های برنامه قرار گرفته‌اند. پنل پیش فرض Basic نام دارد. در این پنل تنظیمات در یک Work Flow قرار دارد. یعنی آن‌ها به ترتیب مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته می‌توان از این ترتیب خارج شد و به شکلی دیگر از آن‌ها استفاده نمود.اکنون در این پنل اولین تنظیم، تنظیم سفیدی تصویر می‌باشد که White Balance نام دارد. کمی پایین‌تر نیز Exposure قرار دارد که توسط آن می‌توان تصویر را روشن‌تر یا تاریک‌تر نمود. از قسمت Recovery می‌توانید برخی جزئیات را واضح‌تر نمایید.

ابتدا Exposure را کمی کاهش دهید تا تصویر کمی تاریک‌تر شود. سپس نشانگر Recovery را به سمت راست حرکت دهید تا جزئیات تصویر Highlight شده و به خوبی قابل مشاهده باشد.

برای تغییر سایه‌ها می‌توانید از قسمت Fill Light استفاده نمایید. قسمت بعدی Blacks نام دارد که مربوط به نقاط تیره‌ی تصویر می‌باشد. توسط قسمت بعدی می‌توان Brightness تصویر را تغییر داد. Contrast نیز از طریق قسمتی به همین نام قابل تغییر می‌باشد.

Clarity برای تون متوسط به کار می‌رود و توسط آن می‌توان Contrast نقاط میانی را تغییر داد. نکته‌ی جالب این تنظیم عدم تغییر تیره‌ترین و روشن‌ترین قسمت‌های تصویر می‌باشد. زیرا این گزینه فقط تون‌های متوسط را تنظیم می‌کند. توسط Vibrance می‌توانید اشباع رنگ قسمت‌های مختلف تصویر را تنظیم نمایید. در صورتی که نشانگر آن را به سمت چپ حرکت دهید تنها بر روی رنگ‌هایی که اشباع نشده‌اند تاثیر می‌گذارد. با حرکت آن به سمت راست انواع رنگ‌هایی را که نیاز به Saturation بیش‌تر دارند افزایش می‌دهد. آخرین قسمت برای تنظیم Saturation تمام تصویر می‌باشد.

با دو بار کلیک بر روی هر یک از نشانگرها، مقادیر آن‌ها به حالت پیش فرض باز می‌گردد. در قسمت پایین محیط دکمه‌هایی قرار دارد. با کلیک بر روی Cancel می‌توان تغییرات را Cancel کرد. برای انجام شدن تغییرات نیز باید بر روی دکمه‌ی Done کلیک نمود. هم چنین توسط دکمه‌ی Open Image می‌توان تصویر را توسط فتوشاپ باز کرد.

برای ذخیره‌ی فایل به صورت مجزا می‌توان از دکمه‌ی Save Image استفاده نمود.

علاوه بر گزینه‌های Basic که در پنل Basic وجود دارد پنل‌های دیگری مانند Curve Tone موجودند که برای تنظیم تون و ایجاد Highlight و سایه به کار می‌رود.

یک پنل دیگر به نام Detail نیز در سمت راست آن قرار دارد که توسط آن می‌توان Noise و Sharp را کاهش داد.

پنل بعدی Hue/Saturation نام دارد که در آن می‌توان تنظیمات Hue و Saturation را برای هر تصویر تغییر داد.
photoshop-1703
با فعال کردن این گزینه می‌توانید از تبدیل‌های Grayscale نیز در این قسمت استفاده نمود و هر رنگی را به طور مجزا تنظیم و به سفید و سیاه تبدیل کرد.

پنل بعدی Split Toning نام دارد. این قسمت نیز به تبدیل‌های Grayscale مرتبط می‌باشد.

پنل بعدی Lens Corrections نام دارد و از آن می‌توان برای افکت‌های Vignette استفاده نمود و گوشه‌های تصویر را تغییر داد.

پنل بعدی Effects نام دارد. روی آن کلیک نمایید. در این قسمت می‌توان آیتم‌هایی مانند Digital Film Grain را اضافه کرد و تنظیمات Vignette را بر روی آن انجام داد. می‌توانید افکت‌های مشکی به گوشه‌ها بیفزایید، یا از افکت‌های روشن استفاده نمایید.

پنل بعدی Camera Calibration نام دارد. این پنل کمی پیشرفته است و در حال حاضر قصد انجام کاری توسط آن را نداریم. در این قسمت می‌توانید یک فایل را برای دوربین ایجاد کنید. می‌توانید تنظیمات مرتبط را بارها اصلاح کنید.

دو پنل بعدی برای سرعت بخشیدن به جریان کار تعبیه شده‌اند.

اگر روی پنل Presets کلیک نمایید آن را خالی خواهید یافت. می‌توانید Preset‌ هایی را برای تصاویر در این قسمت ذخیره نمایید.

آخرین پنل این بخش Snapshots نام دارد. این پنل نیز خالی می‌باشد. در این قسمت می‌توان نسخه‌های مختلفی از یک فایل Raw را درون خود فایل ایجاد کرد. سپس می‌توان روی هر یک کلیک نموده آن‌ها را مشاهده و مقایسه کرد.

پس از انجام این کارها باید روی دکمه‌ی Done کلیک نمایید. این کار باعث رفتن به قسمت Bridge می‌شود. در این بخش بر روی Cancel کلیک کنید.

 

دست اندرکاران: آتنا میرزایی، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

1 comment

اشرفی 28 ژانویه، 2019 at 9:32 ق.ظ

سلام خسته نباشید
بخاطر زحماتتان بویژه نهیه و ارائه این آموزش عالی از شما تشکر و قدردانی میکنم . بسسسیار عالی
موفففففففففففففففففففق باشید

Reply

Leave a Comment