16.5 C
تهران
۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل دهم | درس سوم: تکنیک‌هایی برای روتوش پوست

فصل دهم | درس سوم: تکنیک‌هایی برای روتوش پوست

تکنیک‌هایی برای روتوش پوست

یکی از کارهای مهم در هنگام روتوش عکس‌ها صاف کردن پوست می‌باشد. یعنی علاوه بر حذف جوش‌ها و لکه‌ها، بافت صورت صاف شده و منافذ صورت و Contrast های آن کاهش می‌یابد. کلیدهای Ctrl و ۱ را بفشارید. حال با فشرده نگه داشتن کلید Space و کلیک و درگ می‌توانید پوست را از نزدیک‌تر مشاهده نمایید.

علاوه بر لکه‌ها منافذ و چروک‌هایی نیز در پوست مشاهده می‌شود که می‌خواهیم آن‌ها را حذف کنیم. بنابراین به جای روتوش کردن تک تک منافذ از Spot Healing Brush استفاده خواهیم کرد.

بدین طریق می‌توان سطح کلی صورت را صاف کرد، سپس جزئیاتی را که نمی‌خواهیم تغییر یابد غیرفعال نماییم. برای شروع، کاری می‌کنیم که به ظاهر خلاف اهداف مورد نظر باشد. یعنی تصویر را Sharp کرده و توسط یک لایه‌ی جدید Sharp شدن را برعکس خواهیم کرد. ابتدا می‌خواهیم لایه‌ی اصلی را تکثیر کنیم. بدین منظور کلیدهای Ctrl و G را بفشارید تا یک کپی از این لایه ایجاد شود.

کلید‌های Ctrl و Z را فشار دهید. روش دیگر تکثیر یک لایه، کلیک بر روی آن و درگ کردن آن بر روی آیکون New Layer می‌باشد.

برای تغییر نام این لایه روی نام آن دو بار کلیک نموده و پس از وارد نمودن Soften Skin به عنوان نام آن، کلید Enter را بفشارید.

سپس از منوی Filter گزینه‌ی Other و سپس High Pass را انتخاب نمایید.

این فیلتر بسیار کار آمد بوده و یک فیلتر Egg Detection می‌باشد. یعنی لبه‌ها را یافته و Contrast آن‌ها را تقویت می‌کند.

می‌خواهیم از یک Reduce پایین در حد ۱.۵ پیکسل استفاده کنیم. بسته به پروژه‌ی مورد نظر می‌توانید از اعداد بین ۰.۱ تا ۲۵۰ استفاده نمایید. با استفاده از این لغزنده Reduce را روی ۱.۵ تنظیم کنید. در پایان روی دکمه‌ی Ok کلیک نمایید.

اکنون می‌خواهیم از یک Blending Mode برای حذف پیکسل‌های خاکستری رنگ استفاده کنیم. بدین منظور از منوی بالای پنل Layers گزینه‌ی Overlay را برگزینید.

این کار باعث حذف پیکسل‌های خاکستری می‌شود. مشاهده می‌کنید که پیکسل‌های خاکستری حذف شده و فقط پیکسل‌های تیره و روشن کننده تصویر باقی مانده‌اند.

با غیرفعال کردن لایه می‌توانید حالت اولیه را مشاهده کنید.

اگر مجددا آن را فعال نمایید مشاهده می‌کنید که نه تنها مشکل برطرف نشده است، بلکه Contrast جزئیات افزایش یافته است. مانند لکه‌ها و منافذ صورت که با وضوح بیش‌تری قابل مشاهده است. اما هدف وارونه کردن قسمت‌های Sharp صفحه و تبدیل آن به یک افکت صاف می‌باشد.
این کار را می‌توان با Invert کردن لایه انجام داد. بدین منظور می‌توان از کلیدهای میانبر Ctrl و I استفاده نمود. به عنوان روش دیگر می‌توانید از منوی Image، گزینه‌ی Adjustment و سپس Invert را برگزینید.

اکنون قسمت‌های Sharp صفحه وارونه شده و باعث صاف کردن، یا نرم کردن لایه و در نهایت صاف شدن صورت شده است.

اما قسمت‌هایی Soft شده که نمی‌خواهیم Soft شود. قسمت‌هایی مانند لب‌ها، بخصوص چشم‌ها و جزئیات موها. در صورتی که این لایه را غیرفعال کنید مجددا می‌توانید موها و چشم‌ها را Sharp نمایید. لایه را فعال کنید.

در صورتی که بخواهید یک افکت به قسمت‌های خاصی افزوده نشود می‌توانید از ماسک استفاده کنید. بدین منظور پس از انتخاب لایه‌ی مورد نظر، روی آیکون Layer Mask کلیک نمایید. این کار باعث ایجاد یک Layer Mask با رنگ پرکننده‌ی سفید می‌شود. رنگ سفید در Mask باعث نمایش همه‌ی قسمت‌های لایه می‌شود.

می‌خواهیم قسمت‌هایی از این ماسک را با رنگ مشکی رنگ آمیزی نماییم تا Soft نشده و افکت بر آن تاثیرگذار نباشد. برای انتخاب ابزار Brush کلید B را فشار دهید. حال باید قسمت‌هایی را که می‌خواهید sharp باشد رنگ آمیزی کنید. بدین منظور چشم‌ها را رنگ آمیزی نمایید.

این کار را روی هر دو چشم انجام دهید. با فشردن کلید Space و کلیک و درگ تصویر را جابجا کنید. قسمت ابروها را نیز رنگ آمیزی کنید. سپس کلید space را برای فعال شدن ابزار Hand فشار دهید و تصویر را به بالا درگ نمایید. کلید صفر را و فشرده و لب‌ها را نیز تصحیح کنید.

حال کلیدهای Ctrl و منفی را بفشارید تا بزرگ نمایی کاهش یابد. سپس ابزار Hand را فعال کنید و تصویر را به سمت چپ درگ نمایید. می‌خواهیم جزئیات مو نیز نشان داده شود. برای کار بر روی موها سایز Brush را افزایش دهید.

سپس بر روی موها نیز کلیک و درگ نمایید تا مطمئن شوید که Soft نخواهد شد.

قسمت‌های مختلف تصویر را بررسی کنید و در صورت لزوم تصحیح نمایید.

حال برای مشاهده‌ی تصویر در حالت ۱۰۰% کلیدهای Ctrl و ۱ را بفشارید. اکنون موها و جزئیات مو به صورت Sharp نشان داده می‌شود.

در Layer Mask نیز قسمت‌های ماسک به رنگ سیاه نشان داده شده است. قسمت‌های سیاه لایه از Soft شدن آن قسمت‌ها جلوگیری می‌کند.

حال نوبت به حذف لکه‌های صورت می‌رسد. برای فعال کردن ابزار Spot Healing Brush کلید G را بفشارید. نمی‌خواهیم نقاط روتوش شده‌ی لکه‌ها به لایه اضافه شود، بلکه این کار را در یک لایه‌ی مجزا انجام خواهیم داد. به این منظور کلید Alt را فشرده نگه داشته و روی آیکون Create a New Layer کلیک نمایید. به این ترتیب می‌توانید نامی برای لایه انتخاب کنید. نام لایه را Retouch تعیین نموده و روی دکمه‌ی Ok کلیک کنید.

مطمئن باشید که گزینه‌ی Sample All Layers در بالای صفحه فعال باشد، تا در هنگام شروع کار Healing Brushبرای یافتن پیکسل‌های خوب بتواند از لایه‌های دیگر استفاده نمایید.

در صورتی که این گزینه فعال نباشد تنها از لایه‌ی فعال و در این مثال از لایه‌ی خالی استفاده خواهد شد. حال روی قسمت‌های مورد نظر درگ نمایید تا پوست شفاف و صاف شود. نگران تک تک منافذ روی بافت پوست نباشید. به خوبی تمام لکه‌ها را با کلیک و درگ حذف نمایید.

قسمت‌های مختلف تصویر را بررسی و تصحیح کنید.

با فعال و غیرفعال کردن لایه، حالت‌های قبل و بعد از ایجاد افکت را مشاهده کنید. کلیدهای Ctrl و صفر را بفشارید. اگر این دو لایه را غیرفعال نمایید، می‌توانید حالت اولیه‌ی عکس را مشاهده کنید.

اگر مجددا این دو لایه را فعال کنید می‌توانید صافیه صورت و حذف لکه‌ها را به خوبی مشاهده نمایید. اما نقاط مهم، مانند چشم‌ها و موها جزئیات خود را از دست نداده‌اند.

این کار به خاطر ایجاد یک Layer Mask می‌باشد.

 

دست اندرکاران: آتنا میرزایی، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

Leave a Comment