24.9 C
تهران
۳۱ فروردین، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل دوازدهم | درس سوم: تصحیح خط افق با استفاده از Camera Raw

فصل دوازدهم | درس سوم: تصحیح خط افق با استفاده از Camera Raw

تصحیح خط افق با استفاده از Camera Raw

تصحیح خطوط افقی موجود در تصویر، یکی از مسائل رایج است. در بخش‌های گذشته آموختید که چگونه این کار را در فتوشاپ انجام دهید. این کار در Camera Raw امکان‌پذیر و بسیار آسان می‌باشد. در تصویر انتخاب شده خط افق را مشاهده می‌کنید که کمی اریب و مایل می‌باشد.

دو روش برای حل این مشکل وجود دارد. در روش اول از ابزار Crop استفاده می‌شود. برای انتخاب این ابزار کلید C را فشرده و محدوده‌ی مورد نظر را برای Crop ایجاد نمایید.

در این تصویر خط افق به صورت اریب دیده می‌شود. جزئیات تصویر مانند شن و ماسه‌ی ساحل انجام این امر را آسان‌تر می‌کند. در صورتی که نشانگر موس را خارج از کادر Crop قرار دهید به شکل یک فلش دو سر منحنی در می‌آید.

با کلیک و درگ مشاهده می‌کنید که محدوده‌ی Crop به چرخش در می‌آید.

این کار را تا جایی ادامه دهید که خط افق اصلاح شود. در نهایت کلید Enter را بفشارید. به این ترتیب فایل Crop شده، کمی چرخش داشته و خط افق نیز تصحیح شده است.

برای انجام این کار از روش دوم باید تغییرات را بازگردانی کنید. با فشردن کلیدهای Ctrl و Z آخرین تغییر انجام شده لغو می‌شود. برای بازگردانی بیش از یک مرحله باید از کلیدهای Ctrl، Alt و Z استفاده نمایید. توجه داشته باشید که بهتر است این کلیدهای میانبر را به خاطر بسپارید زیرا جایگزینی در منو برای آن وجود ندارد. در روش دوم به جای استفاده از ابزار Crop، از ابزار Straighten استفاده می‌کنیم. این ابزار در سمت راست ابزار Crop قرار دارد. می‌توانید از کلید میانبر A نیز استفاده نمایید.

نحوه‌ی کار این ابزار همانند ابزار مشابه در فتوشاپ می‌باشد. برای استفاده از این ابزار باید خطی در راستای افق به صورت مستقیم رسم نمایید. نشانگر فعلی چندان کارآمد نیست.

برای تغییر نشانگر، کلید cabs lock را بفشارید. این نشانگر بسیار دقیق‌تر می‌باشد.

حال کلیک کرده و خطی بر روی خط افق رسم نمایید. با رها کردن دکمه‌ی موس کادر به چرخش در می‌آید.

این روش از روش قبل، دقیق‌تر عمل کرده و نتیجه‌ی مطلوب‌تری به همراه دارد. به طور پیش فرض، این کار به نحوی انجام می‌شود که کادر تا جای ممکن بزرگ‌تر باشد و مقدار بیش‌تری از تصویر را شامل شود. کلید Enter را فشار دهید. مشاهده می‌کنید که خط افق صاف شده و بسیار طبیعی به نظر می‌رسد.

 

دست اندرکاران: آتنا میرزایی، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

Leave a Comment