14 C
تهران
۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل دهم | درس پنجم: مرتب کردن موها

فصل دهم | درس پنجم: مرتب کردن موها

مرتب کردن موها

در این بخش نحوه‌ی نظم بخشیدن به موهای آشفته را در یک پورتره فرا خواهید گرفت. برای افزایش بزرگ نمایی به ۱۰۰% کلیدهای Ctrl و ۱ را بفشارید.

سپس کلید F را برای فعال کردن حالت تمام صفحه فشار دهید. با فشردن کلید Space و کلیک و درگ قسمت‌های مختلف تصویر را مشاهده کنید. موهای قسمت گوش و بالای سر نیاز به اصلاح دارد.

بدین منظور ابزار Spot Healing Brush را فعال نمایید.

تنظیم پیش فرض برای استفاده از این ابزار Proximity Match می‌باشد.

پیش از انجام کار، یک لایه برای روتوش ایجاد کنید. بدین منظور کلید Alt را فشرده و روی آیکون New Layer در پایین پنل Layers کلیک کنید. در فیلد Name، نام مناسبی مانند Hair را وارد کرده و روی دکمه‌ی Ok کلیک نمایید.

به این ترتیب یک لایه‌ی جدید به نام Hair در بالای لایه‌ی Background ایجاد شده است.

با استفاده از کلیدهای براکت باز یا بسته سایز قلم را تنظیم کنید. حال روی این قسمت از مو که روی گوش قرار گرفته کلیک و درگ نمایید.مشاهده می‌کنید که فتوشاپ از پیکسل‌های مو برای پوشاندن این منطقه استفاده می‌کند. این ابزار چندان مناسب نیست.

با فشردن کلیدهای Ctrl و Z این تغییر را بازگردانی نمایید. سپس گزینه‌ی Content-Aware را فعال کنید.

تا زمانی که این گزینه را تغییر ندهید تنظیم اصلی باقی خواهد ماند. تنظیم Sample All Layers نیز باید فعال باشد تا تمام قسمت‌های روتوش شده در لایه‌ی جدید ذخیره شود. حال مجددا موی روی گوش را درگ کنید. اکنون انتخاب پیکسل مناسب و جایگزینی آن بسیار بهتر شده است.

بنابراین می‌توانید روی قسمت‌های مختلف کلیک و درگ نمایید تا با قسمت‌های مناسب جایگزین شود. اکنون به همین روش روی سایر قسمت‌هایی که موها در آن‌ها مرتب نیست کلیک و درگ نمایید تا حذف شده و با رنگ پس زمینه جاگزین شود.

ویژگی Content-Aware در حدس زدن رنگ‌ها مناسب و جایگزینی آن‌ها بسیار خوب عمل می‌کند. با فشردن کلید Space و کلیک و درگ قسمت‌های مختلف را بررسی و تصحیح کنید. در قسمت بالای سر یک رشته مو با رنگ تیره در بین رشته موهای دیگر قرار گرفته است. می‌خواهیم این رشته را حذف کنیم.

اگر آن را به وسیله‌ی Content-Aware حذف نماییم قسمت‌هایی از موهای زیرین حذف نشده و به حال خود باقی می‌مانند. این امر نشان دهنده‌ی قدرت مند بودن این ویژگی می‌باشد. یعنی در ۹۹% موارد می‌توان از این ابزار برای روتوش استفاده نمود.

قسمت‌های مختلف تصویر را بررسی نموده و در صورت لزوم آن‌ها را اصلاح کنید. برای مقایسه‌ی تغییرات انجام شده با حالت قبل، می‌توانید لایه‌ی Hair را فعال یا غیرفعال نمایید.

در صورتی که در قسمتی خاص نتایج مورد نظر حاصل نشد می‌توانید پیکسل‌های آن لایه را حذف نموده و کار را مجددا انجام دهید. به همین دلیل این ابزار بسیار قدرتمند و انعطاف پذیر می‌باشد. این ابزار فقط برای روتوش نقاط نمی‌باشد و برای انواع حالت‌های روتوش می‌توان از آن استفاده کرد. برای مشاهده‌ی حالت نرمال کلیدهای Ctrl و صفر را بفشارید.

با غیرفعال و فعال کردن لایه، حالت‌های قبل و بعد از ایجاد افکت را مشاهده نمایید. بنابراین علاوه بر لکه‌ها و منافذ پوست امکان روتوش موها نیز به این صورت امکان پذیر می‌باشد.

 

دست اندرکاران: آتنا میرزایی، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

Leave a Comment