24.9 C
تهران
۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل دهم | درس چهارم: استفاده از ابزار Patch

فصل دهم | درس چهارم: استفاده از ابزار Patch

استفاده از ابزار Patch

در هنگام روتوش تصاویر در برخی از موارد مانند نواحیه بزرگ، استفاده از ابزارهای Healing Brush و Spot Healing Brush نتیجه‌ی مناسبی را ارائه نمی‌دهد. برای مثال در صورتی که قصد داشته باشید موهای اضافی در این قسمت را حذف نمایید استفاده از ابزار Healing Brush زمان زیادی را گرفته و نتیجه‌ی کار نیز به شکل مطلوب نخواهد بود.

در این موراد می‌توانید از ابزار Patch استفاده نمایید. در این بخش به بررسی این ابزار خواهیم پرداخت. در پنل Layers مشاهده می‌کنید به غیر از لایه‌ی Background لایه‌ی دیگری نیز با نام Healing در این فایل وجود دارد که حاوی مواردی است که پیش از این بر روی تصویر کار شده است.

کلید Alt را فشرده نگه داشته و بر روی آیکون چشم در کنار لایه‌ی Healing کلیک کنید تا تنها محتویات این لایه نمایش داده شود. ملاحظه می‌کنید که قسمت‌های روتوش شده قابل مشاهده می‌باشد.

مجددا کلید Alt را فشرده و بر روی آیکون چشم لایه‌ی Healing کلیک کنید. به منظور استفاده از ابزار Patch از زیرمجموعه‌ی ابزار Healing Brush آن را انتخاب کنید.

برخلاف دو ابزار دیگر در نوار Option، مشاهده می‌کنید که گزینه‌ای برای ایجاد تغییرات در یک لایه‌ی خالی وجود ندارد. در حالت عادی در صورت استفاده از این ابزار، تغییرات بر روی لایه‌ی Background که تصویر در آن قرار دارد اعمال خواهد شد. به این منظور می‌توانید یک لایه‌ی جدید ایجاد کرده که ترکیبی از دو لایه‌ی موجود باشد. برای این کار ابتدا لایه‌ی Healing را انتخاب کنید.

سپس کلید Alt را فشرده نگه داشته و از منوی پنل Layers گزینه‌ی Merge Visible را برگزینید.

به این ترتیب، ترکیبی از دو لایه‌ی موجود ایجاد می‌شود. بر روی نام لایه‌ی جدید دو بار کلیک کرده و نام Merge Patch را برای آن وارد کنید. سپس کلید Enter را فشار دهید.

اکنون با کلیک و درگ محدوده‌ی مورد نظر را انتخاب نمایید.

با رها کردن موس در نقطه‌ی اولیه، ناحیه‌ی مورد نظر انتخاب می‌شود.

به این منظور می‌توانید از سایر ابزارهای انتخاب نیز استفاده کرده و سپس ابزار Patch را انتخاب کنید. در نوار Options مشاهده می‌کنید که در قسمت Patch به صورت پیش فرض گزینه‌ی Source فعال می‌باشد.

در صورت استفاده از ابزار Lasso برای انتخاب پیکسل‌های سالم ناحیه‌ی مورد نظر، می‌توانید از گزینه‌ی Destination استفاده نمایید. در سایر موارد بهتر است گزینه‌ی پیش فرض را تغییر ندهید. در ادامه بر روی ناحیه‌ی انتخابی کلیک کرده و آن را به یک ناحیه‌ی سالم که در کنار آن قرار دارد درگ کنید.

پیش از اتمام کار می‌توانید نتیجه را در کادر انتخابی مشاهده نمایید. دکمه‌ی موس را رها کرده و با فشرده کلیدهای Ctrl و D این ناحیه را از حالت انتخاب خارج کنید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید موهای اضافی حذف شده و ناحیه‌ی مورد نظر همانند نواحی کناری در آمده است.

 

عکس photoshop-1569

مجددا با استفاده از ابزار Patch قسمت اضافی باقی‌مانده را انتخاب نمایید.

سپس ناحیه‌ی انتخابی را به قسمت سالم درگ کنید. با فشرده کلیدهای Ctrl و D این ناحیه را نیز از حالت انتخاب خارج نمایید.

به این ترتیب با استفاده از ابزار Patch می‌توانید روتوش‌های قسمت‌های بزرگ‌تری از تصویر را انجام دهید.

 

دست اندرکاران: آتنا میرزایی، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

Leave a Comment