۱۰ فروردین، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل دهم | درس اول: استفاده از ابزار Spot Healing Brush

فصل دهم | درس اول: استفاده از ابزار Spot Healing Brush

استفاده از ابزار Spot Healing Brush

حتی بهترین تصاویر نیز گاهی اوقات به روتوش نیاز دارند. در این بخش با یکی از ابزارهای روتوش با نام Spot Healing Brush آشنا خواهید شد. از این ابزار می‌توان برای حذف نقاط اضافی در تصویر استفاده نمود. در هنگام روتوش تصویر بهتر است، دو نسخه از تصویر را همزمان باز کنید. بزرگ نمایی یکی از تصاویر را افزایش داده و روتوش را بر روی آن انجام دهید. تصویر دیگر نیز با بزرگ نمایی تمام صفحه بوده و برای مقایسه استفاده می‌شود. برای باز کردن یک کپی از فایل جاری می‌توانید از منوی Window گزینه‌ی Arrange و سپس New Window for Blemishes را برگزینید.

به این ترتیب دو سربرگ با نام مشابه در این قسمت قرار می‌گیرد.

برای دسترسی به هر دو فایل به صورت هم‌زمان از منوی بازشوی Arrange Document حالت ۲UP را انتخاب نمایید.

سپس نشانگر موس را بر روی خط واسط بین دو فایل قرار داده و با کلیک و درگ به سمت راست، فضای بیش‌تری را به فایل سمت چپ اختصاص دهید.

بر روی سربرگ فایل سمت راست کلیک کنید. کلید Space را فشرده نگه دارید تا به طور موقت ابزار Hand فعال شود.

سپس با کلیک و درگ، تصویر صورت را در وسط صفحه قرار دهید. می‌خواهیم لک‌های موجود بر روی صورت را در تصویر حذف کنیم.

به این منظور ابتدا بر روی ابزار Spot Healing Brush کلیک کنید. در صورتی که این ابزار را مشاهده نمی‌کنید بر روی ابزار Healing Brush کلیک راست نموده و از لیست باز شده ابزار مورد نظر را برگزینید.

در پایین پنل Layers بر روی آیکون Create a New Layer کلیک کنید. به این ترتیب یک لایه‌ی جدید ایجاد می‌شود.

بر روی نام لایه دو بار کلیک نموده و نام Spot Healing را برای آن وارد کنید. در هنگام روتوش تصاویر به دلیل زیاد شدن تعداد لایه‌ها بهتر است یک نام مرتبط برای آن‌ها وارد نمایید.

در ادامه در نوار Options گزینه‌ی Sample All Layers را فعال کنید. به این ترتیب تمام لایه‌های موجود در فایل در نظر گرفته می‌شود.

در این مثال به غیر از لایه‌ی ایجاد شده تنها لایه‌ی Background در فایل موجود می‌باشد. در صورتی که اصلاحات را روی لایه‌ی Spot Healing انجام دهید، تصویر در لایه‌ی Background به همان حالت اولیه باقی خواهد ماند. به این ترتیب در صورت عدم رضایت از تغییرات ایجاد شده می‌توانید به راحتی لایه‌ی Spot Healing را حذف کنید. هم‌چنین میزان Opacity را می‌توانید به طور مجزا تغییر دهید. برای شروع به روتوش تصویر، بر روی سربرگ فایل سمت چپ کلیک کنید.

به منظور بزرگ نمایی تصویر می‌توانید از ابزار Zoom استفاده کرده و یا از کلید میانبر Ctrl و ۱ استفاده نمایید. سپس با فشرده نگه داشتن کلید Space می‌توانید به طور موقت ابزار Hand را فعال کرده و به محل مورد نظر در تصویر بروید.

برای استفاده از ابزار Spot Healing Brush نشانگر موس را بر روی یکی از لکه‌ها در تصویر برده و با استفاده از کلید براکت بسته یا باز‌اندازه‌ی قلمو را تنظیم کنید تا با لکه هماهنگ شود.

با هر بار کلیک، ابزار Spot Healing Brush با استفاده از پیکسل‌های اطراف لکه، رنگ پیکسل‌های لکه را تغییر می‌دهد. می‌توانید نتیجه‌ی کار را مشاهده کنید.

در واقع این تغییر به وسیله‌ی ترکیب رنگ، تون، و سایه انجام می‌شود. برای سایر لکه‌ها نیز می‌توانید به همین ترتیب عمل کنید. مجددا کلید Space را نگه داشته و تصویر را جابجا نمایید. به همین ترتیب قسمت‌های مختلف صورت را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را اصلاح کنید. تصویر سمت راست در این مورد بسیار کمک خواهد کرد.

در نهایت پس از اتمام کار می‌توانید با غیرفعال کردن و سپس فعال کردن این لایه، تصویر را قبل و بعد از روتوش مقایسه کنید.

به این ترتیب با استفاده از ابزار Spot Healing Brush به راحتی می‌توانید قسمت‌های اضافی تصویر را اصلاح نمایید.

 

دست اندرکاران: آتنا میرزایی، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

Leave a Comment