20.7 C
تهران
۲۹ فروردین، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل دوم | درس اول: آشنايي با دسکتاپ (Desktop)

فصل دوم | درس اول: آشنايي با دسکتاپ (Desktop)

آشنايي با Desktop

بعد از نصب يا ارتقا ويندوز خود به ويندوز۷ با بوت كردن سيستم خود براي اولين‌ بار Desktop ويندوز۷ را مشاهده خواهيد كرد با اولين نگاه به Desktop ويندوز۷ مي‌بينيد كه اين Desktop تفاوت چنداني با ويندوز Vista ندارد اما در حقيقت تغييراتي صورت گرفته و بهبودهايي حاصل شده‌است اكنون به بررسي Desktop ويندوز۷ مي‌پردازيم.

ابتدا از گوشه سمت چپ Desktop يعني منوي Start آغاز مي‌كنيم. مانند ورژن‌هاي قبل با كليك بر روي اين گزينه منوي استارت گشوده خواهد شد.اولين تغيير را با بازكردن منوي Start مشاهده خواهيدكرد در ويندوز۷ درهنگام نصب برنامه‌هاي جديد امكان ايجاد Shortcut از آيكن آن‌ها برروي Desktop را نخواهيد داشت. درعوض برنامه‌هايي كه به تازگي نصب شده‌اند براي مدت كوتاهي در سمت چپ منوي Start مشاهده خواهند شد.

همچنين اين ليست شامل برنامه‌هايي كه به تازگي استفاده شده‌اند نيز مي‌باشد.

در كنار بعضي از آن‌ها فلش سياه رنگي مشاهده مي‌كنيد با قرار گرفتن روي اين فلش‌ها فايل‌هاي مربوط به اين برنامه‌ها كه به تازگي مورد استفاده قرار گرفته‌اند را مشاهده خواهيد كرد.

بدين ترتيب به راحتي بدون نياز به جستجو ميان فايل‌ها و فولدرهاي فراوان مي‌توانيد به اين‌گونه فايل‌ها دسترسي داشته باشيد.
در اين ميان اگر فايل خاصي وجود دارد كه استفاده فراواني از آن داريد مي توانيد آن را به ابتداي اين ليست پين و يا متصل نماييد دراين صورت اين فايل همواره در ليست شما وجود خواهد داشت و آن را از دست نمي‌دهيد. براي اين كار دكمه كوچكي كه در سمت راست نام فايل مشاهده مي‌كنيد را كليك كنيد.

به اين ترتيب فايل مورد نظر در قسمت فايل‌هاي Pinned شده در بالاي ليست شما قرار مي‌گيرد.
همچنين در صورتي كه بخواهيد فايلي را از ليست Pinned شده خارج كنيد با كليك روي دكمه كوچك كنار نام آن فايل مي‌توانيد آن را از حالت اتصال خارج كنيد.

برنامه‌هايي كه به تازگي نصب شده‌اند و يامورد استفاده قرار گرفته‌اند را نيز به همين شكل مي‌توانيد به منوي Start و يا به Task bar پين كرده و همواره در دسترس داشته باشيد بدين منظور روي نام برنامه در منوي Start كليك راست كنيد با اين كار گزينه‌اي به نام Pin to Taskbar را براي قرار دادن آيكن اين برنامه در Taskbar و همچنين گزينه ديگري به نام Pin to Start Menu را براي متصل كردن آيكن اين برنامه به منوي Start مشاهده خواهيد نمود با انتخاب گزينه اول يعني Pin to Taskbar آيكني از برنامه مورد نظرتان روي Taskbar ايجاد مي‌‌گردد.

زماني‌كه اين عمل را انجام دهيد برنامه مربوط از ليست برنامه‌هاي تازه نصب شده درمنوي Start حذف مي‌گردد هر زمان كه تمايل داشته باشيد مي‌توانيد اين آيكن را از Taskbar حذف كنيد بدين منظور روي آيكن مورد نظر در Taskbar راست كليك كرده و گزينه unpin this program from taskbar را انتخاب كنيد آيكن برنامه مورد نظر از Taskbar حذف شده و مجددا در ليست برنامه‌هاي منوي Start مشاهده خواهد شد.

همچنين مي‌توانيد براي برنامه‌هايي كه استفاده زيادي از آن‌ها مي‌كنيد shortcut روي دسكتاپ بسازيد بدين منظور روي آيكن برنامه‌ي مورد نظر در منوي Start كليك كرده ماوس را به حالت فشرده نگه داشته و به سمت دسكتاپ بكشيد.

زماني كه ماوس را رها مي‌كنيد Shortcut آن روي دسكتاپ ايجاد خواهد شد.

در اين هنگام اگر مجددا به منوي Start برويد اين برنامه را هنوز در اين منو مشاهده خواهيد كرد.
امكان جذاب و جديد ديگري كه در ويندوز۷ ايجاد شده است Aero مي‌باشد روي دسكتاپ راست كليك كرده و در منوي باز شده گزينه Personalize را كليك كرده.

در پنجره باز شده مشاهده مي‌كنيد كه دو گروه تم وجود دارد گروه اول تم‌هاي جديد مخصوص ويندوز۷ به نام Aero themes مي‌باشد.

و گروه دوم همان تم‌هاي معمولي هستند كه در ويندوز XP نيز موجود بودند.

عدد داخل پرانتز نشان دهنده تعداد تم‌هاي موجود در سيستم‌اند.

در قسمت‌هاي بعدي راجب نحوه انتخاب و تنظيم اين تم‌ها بيش‌تر توضيح خواهيم داد.
آنچه در اين قسمت مي‌خواهيم به آن اشاره كنيم امكاناتي است كه با استفاده از اين‌گونه تم‌ها در اختيار خواهيد داشت اكنون در صفحه دسكتاپ چندين پنجره مختلف باز كنيد، مانند ويندوزهاي قبل مي‌توانيد با كليك روي نام اين برنامه‌ها در Taskbar آن‌ها را مخفي و نمايان سازيد با استفاده از منفي كنار پنجره نيز مي توانيد پنجره‌هايي را كه مورد نيازتان نيست را در Taskbar پايين ببريد.
امكاني كه استفاده از Aero به شما مي‌دهد اين است كه بعضی اوقات چندين پنجره با هم در فضاي Desktop باز است و مي‌خواهيد فقط با يك پنجره كار كنيد به راحتي مي‌توانيد بقيه را Minimize كنيد، براي اين كار روي پنجره‌اي كه مايل به كار كردن با آن هستيد كليك كرده ماوس را به حالت فشرده نگه داريد در اين حالت كمي ماوس را تكان دهيد مشاهده خواهيد كرد كه ساير پنجره‌ها از روي صفحه محو شده و در Taskbar قرار مي‌گيرند.

براي بازگشتن به حالت قبل نيز مجدداً همين عمل را تكرار كنيد با انجام مجدد اين كار پنجره‌هاي Minimize شده دوباره روي صفحه مشاهده خواهند شد.

قابليت مفيد ديگري كه با استفاده از اين‌گونه تم‌ها در اختيار خواهيد داشت اين است كه اگر پنجره‌اي را به گوشه دسكتاپ بكشيد آن پنجره به صورتي كه كل آن قابل مشاهده باشد Resize خواهدشد و نيمي از صفحه دسكتاپ را دربر مي‌گيرد.

در اين پنجره تمام دكمه‌هاي Minimize ، Maximize و Close را در اختيار داريد.

اين قابليت هنگامي كه مي‌خواهيد فايل‌هايي را از يك فولدر به فولدر ديگر كپي كنيد بسيار مفيد خواهد بود.
قابل ذكر است كه با كشيدن پنجره كوچك شده به بالاي دسكتاپ و رها كردن دكمه ماوس پنجره Maximize خواهد شد.

همان‌طور كه حتما متوجه شده‌ايد بعد از نصب و اجراي ويندوز۷ براي اولين‌بار پنجره مربوط به Getting started را كه در نسخه‌هاي قبلي ويندوز بلافاصله بعد از بوت شدن سيستم نمايش داده مي‌شد در اينجا مشاهده نكرديد اما اين امكان همچنان قابل دسترسي مي‌باشد به اين منظور از منوي Start گزينه All program ،

از پوشه Accessories گزينه getting started را انتخاب كنيد.

بدين ترتيب پنجره مربوطه نمايش داده مي‌شود Task هاي بسياري را در اين پنجره براي شروع كار با ويندوز در اختيار خواهيد داشت.

پس از بستن اين پنجره با مراجعه مجدد به منوي استارت اين برنامه را در ليست برنامه‌هايي كه اخيرا باز شده‌اند مشاهده خواهيد كرد با كليك روي فلش سياه رنگ كنار اين گزينه مي‌توانيد مجددا به همان Task ها دسترسي داشته باشيد.

دست اندرکاران: نجمه بهروز، فائزه نیکپور، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

12 comments

فریده 15 نوامبر، 2012 at 3:08 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید. کارتون خیلی عالیه و خسته نباشید میگم. من دوسه روزه که اینجا رو پیدا کرده ام و کلی استفاده می کنم. یعنی شروع کرده ام از اول تمام مطالب رو می خونم.
امروز درسم تعطیل شده چون اون قسمت بالا دیده نمیشه که بتونم به قسمتی که دقیقا میخوام درسم رو ادامه بدم ارجاع داده بشم. امیدوارم فردا مشکل حل بشه.
در هر صورت کارتون خیلی عالیه و بازم خسته نباشید میگم

Reply
فرهاد رمضانی 15 نوامبر، 2012 at 4:03 ب.ظ

ممنون از نظر مثبتی که دادین، مایه امیدواری ماست.
من چندباری تست کردم، اگر منظورتون منو هستش، کامل نشون میده، اگر مشکلتون حل نشد یکبار Ctrl+5 را بزنید درست میشه

Reply
مجید 22 آگوست، 2013 at 10:59 ق.ظ

خیلی خیلی عالی بود ممنون

Reply
زین العا بدین 11 فوریه، 2014 at 6:40 ق.ظ

با سلام:
با تشکر وخسته نباشید با توجه به اینکه بنده به تازگی ویندوز ۷ را نصب کردم ولی از مطالب شما 
بسیار لذت بردم . باز هم لطف کنید در زمینه های دیگر هم از اینجور مطالب در سایت خود بگنجانید./.                        با تشکر فراوان

Reply
فواد 1 اکتبر، 2014 at 7:44 ب.ظ

خیلی عالی بودولی ببخشیدیک سوال
:وقتی درمنویstartروی آیکون هاراست کلیک می کنم گزینه ی
Pin to Taskbar یاpin to start menuوجودندارد.خواهش می کنم بگین مشکل چیه

Reply
فاطمه 19 اکتبر، 2014 at 1:24 ب.ظ

سلام خیلی عالیه اگه درمورد تنطیم کردن نوار پایین صفحه دس تاب بیشتر توضیح بدین ممنون میشم

Reply
علی 15 نوامبر، 2014 at 10:09 ق.ظ

سلام دستتون درد نکنه  مطالب آموزشی بسیار آموزنده وکاربردی خیلی عالی بود…

Reply
زین العا بدین 26 نوامبر، 2014 at 5:54 ب.ظ

ممنون.بسیار خوب بود.امیدوارم در همه مراحل زندگی موفق باشید

Reply
محسن دهستانی 3 نوامبر، 2017 at 9:26 ب.ظ

ممنون

Reply
محسن دهستانی 3 نوامبر، 2017 at 9:27 ب.ظ

با اجازه با نام سایتتون مطالب رو در کانال تلگرامیم کپی کردم.من مدرس کلاس ششم ابتدایی هستم.

Reply
فرهاد رمضانی 5 نوامبر، 2017 at 2:47 ب.ظ

سلام، خوشبختم

Reply
َAnahita 7 جولای، 2021 at 9:55 ق.ظ

عالیییییییییی خیلی ممنون

Reply

Leave a Comment