21.7 C
تهران
۳۰ فروردین، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل دهم | درس دوم: استفاده از ابزار Healing Brush

فصل دهم | درس دوم: استفاده از ابزار Healing Brush

استفاده از ابزار Healing Brush

در بعضی از موارد ممکن است استفاده از ابزار Spot Healing Brush به منظور حذف لکه‌ها در تصویر نتیجه‌ی خوبی ارائه ندهد. در این موارد می‌توانید از ابزار Healing Brush استفاده نمایید. در این بخش با نحوه‌ی استفاده از این ابزار آشنا خواهید شد. ابتدا از منوی Window گزینه‌ی Arrange و سپس این گزینه را برگزینید.

سپس از منوی بازشوی Arrange Document گزینه‌ی ۲Up را انتخاب کنید

در این مثال قصد داریم قسمت اضافی بر روی بینی را حذف کنیم. به این منظور ابتدا ابزار Spot Healing Brush را انتخاب کنید.

سپس با استفاده از کلیدهای Ctrl و ۱ بزرگ نمایی تصویر را افزایش دهید.

اکنون با کلیک بر روی ناحیه‌ی مورد نظر ملاحظه می‌کنید که بخشی از آن حذف شده و بخشی نیز باقی می‌می ماند.

در چنین مواردی می‌توانید از ابزار Healing Brush استفاده کنید. کلیدهای Ctrl و Z را فشار دهید تا تغییرات به حالت اولیه بازگردد. دو ابزار Spot Healing Brush و Healing Brush تقریبا شبیه به یکدیگر عمل می‌کنند. با این تفاوت که ابزار Spot Healing Brush به طور خودکار پیکسل‌های سالم را تشخیص می‌دهد ولی در هنگام استفاده از ابزار Healing Brush پیکسل‌های سالم به وسیله‌ی کاربر تعیین می‌شود. با راست کلیک بر روی ابزار Spot Healing Brush از لیست باز شده این ابزار را انتخاب کنید.

حال در پایین پنل Layer بر روی آیکون Create a New Layer کلیک نمایید. سپس بر روی نام لایه‌ی جدید دو بار کلیک کرده و Healing را برای آن وارد نمایید.

در حالی که این لایه در حالت انتخاب می‌باشد در نوار Options و از منوی بازشوی Sample، باید یکی از دو گزینه‌ی Current & Below و یا All Layers را برگزینید.

با انتخاب گزینه‌ی Current&Below انتخاب پیکسل‌های سالم از لایه‌ی زیرین که در اینجا Background می‌باشد انتخاب می‌شود. به این ترتیب بدون تغییر بر روی لایه‌ی Background می‌توانید اصلاحات را در لایه‌ی Healing انجام دهید. همچنین در آینده نیز می‌توانید آن‌ها را ویرایش کنید. در صورت عدم رضایت از تغییرات انجام شده می‌توانید لایه Healing را حذف نمایید. در صورتی که گزینه‌ی Aligned را در نوار Options فعال کنید منبعی که پیکسل‌های آن انتخاب شده است، به همراه ابزار Healing Brush حرکت خواهد کرد. در ادامه این موضوع را مشاهده خواهید نمود. این گزینه را فعال نمایید.

به منظور انتخاب پیکسل‌های نمونه نشانگر موس را بر روی محل مورد نظر برده و با فشرده نگه داشتن کلید Alt کلیک کنید. سپس نشانگر موس را بر روی محلی که قصد تغییر آن را دارید برده و کلیک نمایید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید نتیجه‌ی مورد نظر حاصل شده است.

این کار با استفاده از پیکسل‌های لایه‌ی زیرین، به همراه رنگ، تون و سایه انجام می‌شود. با فشردن کلید براکت بسته ‌اندازه‌ی قلمو را کاهش دهید. کلید Alt را فشرده نگه داشته و بر روی قسمتی که دارای پیکسل‌های سالم می‌باشد کلیک کنید.

سپس بر روی قسمت باقی‌مانده کلیک نمایید. همان‌طور که می‌بینید قسمت‌های مورد نظر به خوبی از تصویر حذف می‌شود.

در صورتی که در پنل Layers بر روی آیکون چشم مربوط به لایه‌ی Background کلیک نمایید.

ملاحظه می‌کنید که در لایه‌ی Healing تنها قسمت ویرایش شده که با دو کلیک موس ایجاد شده قرار دارد.

به دلیل این که این تغییر در یک لایه‌ی جداگانه انجام شده است می‌توان آن را ویرایش کرده و یا مقدار Opacity آن را کاهش داد. هم‌چنین می‌توانید آن را جابجا کنید. مجددا بر روی آیکون چشم لایه‌ی Background کلیک نمایید. در تصویر سمت راست ملاحظه می‌کنید که در قسمت پیشانی یک لکه وجود دارد. کلید Space را فشرده نگه داشته و با کلیک و درگ به قسمت پیشانی بروید.

با نگه داشتن کلید Alt و کلیک، از پیکسل‌های سالم نمونه برداری کنید. سپس بر روی قسمت مورد نظر کلیک نموده و درگ کنید. همان‌طور که مشاهده می‌نمایید یک علامت مثبت نیز به همراه نشانگر موس حرکت می‌کند که نشان دهنده‌ی نمونه‌ی انتخاب شده می‌باشد.

دلیل این امر فعال بودن گزینه‌ی Aligned می‌باشد.

به این ترتیب به جای این که نمونه‌ی انتخاب شده ثابت بماند به همراه نشانگر موس حرکت می‌کند. مجددا برای قسمت باقی‌مانده یک نمونه انتخاب کرده و آن را اصلاح نمایید.

در بعضی موارد ممکن است که استفاده از کلیک و درگ نتیجه‌ی مناسبی ارائه ندهد. در این موارد می‌توانید به طور متناوب کلید موس را رها کنید. از ابزار Healing Brush برای اصلاح سایر موارد نیز می‌توانید استفاده کنید. برای مثال در این قسمت از لب مشاهده می‌کنید که یک شکاف قرار دارد.

مجددا تصویر را جابجا کنید. با نگه داشتن کلید Alt و انتخاب نمونه‌ای این قسمت را اصلاح نمایید.

برای قسمت باقی مانده نیز همین کار را انجام دهید. همانطور که مشاهده می‌کنید ابزار Healing Brush در هنگام روتوش امکان کنترل بیش‌تری را نسبت به ابزار Spot Healing Brush فراهم می‌کند. برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب می‌توانید از ترکیب این دو ابزار استفاده نمایید.


دست اندرکاران: آتنا میرزایی، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

Leave a Comment