۱۰ فروردین، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل هشتم | درس نهم: استفاده از Quick Mask

فصل هشتم | درس نهم: استفاده از Quick Mask

استفاده از Quick Mask

در این بخش با نحوه ایجادQuick Mask آشنا خواهید شد برای فعال کردن ابزار مستطیلی Marquee کلید M را بفشارید سپس با کلیک و درگ یک Selection درست نمائید.

در این حالت به خوبی می توانید اطراف قسمت انتخاب شده را مشاهده نمائید اما با استفاده از یک ماسک محیط خارج از محدوده انتخاب شده را می توان مات و یا حذف کرد همچنین امکان تغییر حالت کادر و صاف کردن گوشه های آن نیز وجود دارد فرض کنید که می خواهید یک افکت Miniant ایجاد نمائید یکی از راه های صافت کرده لبه‌ها استفاده از ویژگی ۲ می باشد به این ترتیب از منوی Select گزینه Modify و سپسFeather را برگزینید.

به این ترتیب می توانید لبه ها را نرم تر کنید اما این تنظیم برای Selection چندان کارآمد نیست. گزینه Feather Radius را روی ۳۰ تنظیم کنید و دکمه Ok را کلیک کنید.

مشاهده می کنید که تنها گوشه های کادر انتخابی منحنی شده اند.

اما تغییرات انجام شده پیشرفته تر می باشد زیرا یک ترکیب بین وضوح و پشت نمایی ایجاد شده اما Marquee امکان نمایش آن را ندارد در این ابزار تنها می توان یک خط نیمه واضح را بین صفر و ۱۰۰ را مشاهده نمود برای اینکه حالت واقعی Selection را مشاهده نمائید بهتر است از چیزی به نام Quick Mask استفاده نمائید این ابزار تنظیمات انجام شده در Selection را نشان می دهد برای فعال کرده Quick Mask کلید Q را بفشارید قسمت هایی که به رنگ قرمز نشان داده می شود قسمت هایی است که انتخاب نشده و آنچه که به طور واضح قابل مشاهده است قسمت انتخاب است.

در این روش خط بین دو قسمت بسیار صاف می باشد رنگ پیش فرض Quick Mask قرمز است در صورتی که بخواهید از رنگ دیگری برای این ابزار استفاده نمائید روی اخرین آیکون نوار ابزار سمت چپ صفحه دوبار کلیک نمائید.

به خاطر داشته باشید که یکبار کلیک بر روی این آیکون مانند کلید Q عمل کرده و باعث غیر فعال شده Quick Mask خواهد شد با دوبار بر روی این آیکون کادری به نام Quick Mask Option باز خواهد شد.

برای تغییر رنگ نمونه ماسک بر روی نمونه رنگ کلیک نموده و سپس رنگی مانند سبز را که در عکس وجود ندارد انتخاب کنید در انتها بر روی دکمه OK کلیک کنید .

حال مجدد با فشردن کلید Quick Mask Q به صورت رنگ سبز نشان داده می شود و می توان به طور واضح تر قسمت انتخاب شده را مشاهده نمود.

در این حالت به جای یک خط فاصل میان قسمت انتخابی و قسمت انتخاب نشده یک خط صافت و انتقال تدریجی بین پیکسل‌ها ایجاد شده است.

بار دیگر کلید را بفشارید تا از این حالت خارج شوید و حالت معمولی Selection را مشاهده نمایید مجددا کلید Q را بفشارید اگر کلید ~ را بفشارید به جای Quick Mask می توانید Selection را به صورت آلفاشانل یا ماسک آلفا مشاهده نمائید.

در واقع Selection و ماسک یک ویژگی واحد هستند هرآنچه که سفید رنگ است انتخاب شده و هرآنچه که به رنگ سیاه است انتخاب نشده است و رنگ خاکستری نیز نماینده قسمت های بین این دو می باشد بنابراین در حالت Quick Mask می توانید از کلید ~ برای مشاهده ماسک و منطقه تحت پوشش و کیفیت آن استفاده کنید و با فشردن مجدد آن ماسک را به همراه تصویر مشاهده نمائید با فشردن کلید Q نیز می توانید به حالت استاندارد Lasso Marquee بازگشت.

 

دست اندرکاران: آتنا میرزایی، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

Leave a Comment