۱۰ فروردین، ۱۴۰۳
Image default
خانه » فصل چهاردهم| درس سوم: ذخیره‌سازی و استفاده از Library

فصل چهاردهم| درس سوم: ذخیره‌سازی و استفاده از Library

ذخیره‌سازی و استفاده از Library

در این بخش با نحوه‌ی ذخیره و استفاده‌ از تنظیمات در دفعات بعد آشنا خواهید شد. فرض کنید که یک افکت Vignette برای استفاده در بسیاری از عکس‌ها مناسب است و یا می‌خواهید یک افکت Grayscale یا Sepia را در دفعات بعد استفاده کنید. در واقع هدف استفاده‌ی مداوم از یک تنظیم می‌باشد. در این صورت به جای استفاده‌ی چند باره‌ی این عمل، می‌توانید این تغییر را ذخیره نمایید. به همین منظور در Camera Raw تنظیمی به نام Preset تعبیه شده است. حال روی فایل مورد نظر دو بار کلیک نمایید تا باز شود.

اکنون، مانند یک تصویر معمولی آن را ویرایش خواهیم کرد. بدین منظور از پنل Basic، Exposure را کاهش دهید. Recovery را زیاد و Blacks و Brightness را کاهش دهید. حال Clarity و Contrast را افزایش دهید.

سپس برای این‌که تصویر رنگی به سیاه و سفید تبدیل شود از پنل HSL/Grayscale، گزینه‌ی Convert to Grayscale را فعال کنید.

حال برای اضافه کردن تون Sepia پنل Split Toning را فعال نمایید.

سپس از قسمت Shadows، Saturation را در حد ۲۵% افزایش دهید. Hue را نیز کمی زیاد کنید.

حال پنل Effects را فعال کنید و برای ایجاد یک افکت Vignette از قسمت Post Crop Vignetting لغزنده‌ی Amount را به سمت چپ درگ نمایید.

به این ترتیب رنگ‌ها به سیاه و سفید تبدیل شده، تون Sepia ایجاد شده و یک فریم سیاه Vignette به تصویر اضافه شده است.

برای ذخیره کردن این تنظیمات پنل Presets را فعال نمایید.

حال روی دکمه‌ی New در پایین پنل کلیک نمایید و در فیلد Name، نام مورد نظر خود را وارد کنید.

حال از قسمت Subset گزینه‌ی Basic را برگزینید تا تنها تنظیمات Basic انتخاب ذخیره شود. در پایان روی دکمه‌ی Ok کلیک نمایید.

 

مجددا روی دکمه‌ی New کلیک کنید تا یک Preset جدید ایجاد شود. می‌خواهیم تنظیم Grayscale را مجزا نماییم. بدین منظور از منوی Subset گزینه‌ی Grayscale Conversion را انتخاب نمایید. در کادر Name نیز نام مورد نظر خود را تایپ نموده و روی دکمه‌ی Ok کلیک کنید.

حال مجددا روی دکمه‌ی New کلیک نمایید و این باز تنظیمات Split Toning را ذخیره نمایید و نام آن را Sepia بگذارید. اکنون، آخرین Preset را با تنظیم Post Crop Vignetting ذخیره نمایید و در فیلد Name عبارت Vignette را درج کنید. توجه داشته باشید که هر گاه نوع خاصی از تنظیمات را مشخص می‌کنید سایر تنظیمات غیرفعال می‌شود.

روی دکمه‌ی Ok کلیک نمایید. حال که این تنظیمات را ذخیره نموده‌اید، روی دکمه‌ی Doneکلیک نمایید.

در این حالت به محیط Bridge بازمی‌گردید. اکنون می‌خواهیم از این تنظیمات برای سایر تصاویر موجود در Camera Raw استفاده نموده و یا آن را در Bridge به کار ببریم. روی این تصویر دو بار کلیک نمایید.

سپس پنل Presets را فعال کنید.

Preset هایی که مشاهده می‌کنید درون Camera Raw ذخیره شده و به فایل خاصی ضمیمه نشده‌اند. برای افزودن افکت Basics، روی Basics کلیک نمایید. به این ترتیب این Preset بلافاصله به تصویر اضافه می‌شود. برای اضافه شدن افکت Vignette، روی Vignette کلیک نمایید.

هر یک از این Preset ها تنظیمات متفاوتی را بر روی تصویر ایجاد می‌کند و مجزا از یکدیگرند. روی دکمه‌ی Cancel کلیک نمایید. در محیط Bridge نیز می‌توان این کار را به خوبی انجام داد. روی اولین عکس مورد نظر کلیک کنید و پس از فشردن کلید Shift روی آخرین آن‌ها کلیک نمایید.

برای افزودن Preset های ذخیره شده به تصویر، روی یکی از تصاویر انتخاب شده راست کلیک نموده و از قسمت Developed Settings، Preset مورد نظر را برگزینید.

هر چهار مورد Basics، Grayscale، Sepia و Vignette در این منو وجود داشته و قابل استفاده می‌باشند.

هم‌چنین از طریق منوی Edit و قسمت Developed Settings نیز می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. به عنوان مثال، روی آیتم Basics کلیک کنید.

تمامی Thumbnail ها، Update شده و افکت Basics بر روی آن‌ها اعمال شده است. حال از منوی Edit و قسمت Developed Settings روی Vignette کلیک نمایید. Thumbnail ها مجددا Update شده و این افکت بر روی آن‌ها اعمال می‌شود.

 

دست اندرکاران: آتنا میرزایی، فرهاد رمضانی

مطالب مرتبط

Leave a Comment